Regeringen: Gör som i Tyskland. Stäng ner moskéer. Riv Muslimska brödraskapets moské i Göteborg till grunden, finansierad av Saudiarabien. Ulf Kristersson, Torbjörn Billström, Jakob Forssmed: Gör som Frankrikes dåvarande inrikesminister Nicolas Sarkozy 2003 när han i TV ställde Muslimska brödraskapets Tariq Ramadan mot väggen om demokrati och flickors/kvinnors rättigheter. Ställ i en direktsänd debatt i SVT Muslimska brödraskapets Ahmed Ghanem mot väggen om hans predikan för Hamasterroristen Ismail Haniyah och Göteborgs moskés syn på demokrati och flickors/kvinnors rättigheter. Upplys Sverige om er kunskap om och inställning till Muslimska brödraskapet!

Hamas är Muslimska brödraskapets palestinska gren. Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) är extremt judefientliga Muslimska brödraskapets svenska gren, där Göteborgs moské ingår, liksom Stockholms stora moské, VD Mahmoud Khalfi, och Stiftelsen Växjö muslimer.

Statsminister Ulf Kristersson (M), utrikesminister Tobias Billström (M), socialminister Jakob Forssmed (KD): Jag tar för givet att ni har lusläst teologie doktor Sameh Egyptsons doktorsavhandling Global politisk islam? Islamiska förbundet i Sverige & Muslimska brödraskapet, som han disputerade på 10 februari 2023, och lagt alla namn i den svenska inre kretsen på minnet. Ni har haft ett och ett halvt år på er. Var och en av er borde vara väl rustad för en direktsänd debatt i SVT med Ahmed Ghanem om religion som en privatsak mellan den enskilda och hennes gudom, om den representativa demokratin och en lagstiftning som inte vilar på Bibeln utan är av människohand kontra en religiös diktatur som vilar på Koranen och profeten Muhammeds liv och leverne på 600-talets Arabiska halvön, alltså på uppenbarelser.

Doku Publicister publicerade 5 augusti 2024 artikeln ”Bön för Hamasledaren i Göteborgs moské”. Doku skriver att Ismail Haniyahs död uppmärksammades under moskéns fredagsbön, att predikan leddes av Ahmed Ghanem och att Israel fördömdes. ”Efter den ordinarie predikan tog en annan man vid och höll en bön för Ismail Haniyeh och andra martyrer.”

Socialminister Jakob Forssmed skrev 7 augusti på plattformen X: ”Nyligen kunde vi ta del av ytterst besvärande uppgifter om en bön i Göteborgs moské. Extremism har ingen plats i religiösa miljöer. De nya demokrativillkor som träder i kraft 1/1-25 ger betydligt bättre redskap att säkra att statligt stöd inte går t aktörer som främjar extremism.”

Jakob Forssmed: Det duger inte med ett inlägg på X. Det är handlingskraft som gäller. Ta en direktsänd SVT-debatt med islamisten Ahmed Ghanem! Upplys Sverige om dina kunskaper om och inställning till antidemokratiska Muslimska brödraskapets svenska gren. Du har bjudit in extremisterna till Sagerska huset:

Göteborgs moské skriver i ett pressmeddelande 8 augusti 2024:

Beslutet fattades utan att konsultera moskéns ledning inklusive VD. Ledningen och VD:n var på semester och ovetande om beslutet. Efter en intern utredning har vi beslutat att entlediga de två imamerna från sina uppdrag. De kommer inte att hålla några fredagspredikningar eller leda några böner tills vidare.

Det är rena skämtet.

Ingen entledigar Ahmed Ghanem (f. 1956). Han är moskéns ledning. Han är före detta VD för moskén. Nuvarande VD är trettio år yngre Faraj Semmo (f. 1986).

Det är ingen tillfällighet att just Ahmed Ghanem höll i predikan och tillät bön för brodern Ismail Haniyah. Ahmed Ghanem är en av grundarna av sedan decennier skattefinansierade Muslimska brödraskapets svenska gren Islamiska förbundet i Sverige (IFiS).

År 2003 var Ahmed Ghanem IFiS ordförande då Stockholms moské var värd för ett mycket hemligt möte mellan islamistiska teologer där Muslimska brödraskapets mångåriga chefsideolog Yusuf al-Qaradawi ska ha uppmuntrat till självmordsterrorism mot israeler. Liberala ungdomsförbundets dåvarande ordförande Fredrik Malm skrev en debattartikel i DN 21 augusti 2003, ”Massmordspredikan i svensk moské”. Flera artiklar följde. Imamen Abd al Haqq Kielan, ordförande för Svenska islamiska samfundet, sa 22 augusti att inte ens de mest framstående muslimska ledarna i Sverige visste om konferensen. Han säger att IFiS ”inte vill delta i integrationen av islam i det svenska samhället. Samtidigt har förbundet tagit sig in på den politiska arenan. De jobbar ju med socialdemokraterna och Broderskapsrörelsen och har försökt skaffa sig en politisk legitimitet. De försöker framstå väldigt … ja … socialdemokratiska om jag säger så.” På samma sida finns artikeln ”Vi tar avstånd från självmordsattacker” med bild på Ahmed Ghanem tillsammans med den välkända islamisten Mahmoud Aldebe, som då var IFiS informatör.

Ghanems kommentar ”att de inte har någon rätt att uppmana någon annan än sig själva till något” syftar på Fredrik Malms och Jan Björklunds brev till Islamiska förbundet i Stockholm. Jan Björklund var Folkpartiets gruppledare i Stockholms stadshus. I artikeln står det: ”Björklund och Malm kräver att Islamiska förbundet i Stockholm ska förklara varför konferensen hölls i Stockholm. De uppmanar också förbundet att ta avstånd från massmordsagitationen. Ahmed Ghanem, ordförande för Islamiska förbundet i Sverige, säger att de två folkpartisterna inte har någon rätt att ställa sådana krav.”

Den 23 augusti publiceras ”Experter tvivlar på att moskén är terrornäste”. Notera vad experten Christer Hedin, lektor i religionshistoria vid Stockholms universitet, har att säga: ”Christer Hedin ser al-Qaradhawis lilla rörelse som löst sammansatt och väldigt otydlig”.

Lilla rörelse.

Ett slående exempel på universitetens nonchalanta inställning till globala Muslimska brödraskapet.

Den andra experten är Broderskapsrörelsens dåvarande ordförande Olle Burell (S), i dag Stockholms kommunfullmäktiges ordförande. Broderskapsrörelsen heter i dag Tro och Solidaritet och är Socialdemokraternas religiösa sidoorganisation. ”Olle Burell har haft många kontakter med muslimerna [läs islamisterna] runt Stockholms moské, och säger sig inte ha någon anledning att tro att de inte menar allvar när de tar avstånd från terrorism.”

Säger Olle Burell samma sak i dag, tjugo år senare, om Ahmed Ghanems predikan och moskéns bön för terroristen Ismail Haniyah? Ahmed Ghanem var i ett helt år anställd på Broderskapsrörelsens expedition skriver Olle Burell i Broderskapsrörelsens samverkan med muslimer i Sverige 2003:2. Skriftens titel borde lyda Broderskapsrörelsens samverkan med Muslimska brödraskapet.

I våras klubbade Olle Burell igenom att Muslimska brödraskapets studieförbund Ibn Rushd skulle få bidrag från Stockholm stad på närmare 4 miljoner kronor.

Den 26 augusti 2003 svarar Ahmed Ghanem på Fredrik Malms artikel: Läs noggrant sista meningen, som exakt definierar vad islamism är, alltså politisk islam: ”Islam är ett sätt att leva, en livshållning och praxis som omfattar alla aspekter av människans liv.”

Islamism är den fjärde totalitära politiska ideologin i Europa efter kommunismen, fascismen och nazismen. Det stämmer inte det religionsprofessor Simon Sorgenfrei skriver i en bokrecension 8 juli i Sydsvenskan, ”Akut angeläget om kristna i Mellanöstern”, att: ” Boken hade vunnit på att inkludera ett enskilt kapitel om framväxten av islamism och jihadism under 1800 och 1900-talet. Efter att ha misslyckats med nationalism, socialism och andra importerade modeller framstod islamism som det sista alternativet för allt fler.”

Det handlar inte alls om ett sista alternativ efter misslyckanden. Islamismen är en västfientlig totalitär politisk ideologi mycket medvetet utformad av religiösa fanatiker som en motbild till alla västerländska politiska ideologier inklusive den liberala demokratin. Islamisterna ställer den västerländska materialismen och samhällssystemen skapade av människor mot ett samhällssystem baserat på islam där Allah är den allsmäktige regenten.

Den västfientliga aspekten är utomordentligt viktig.

Muslimska brödraskapets grundare egyptiern Hassan al-Banna influerades av Mussolini och Hitler. Göteborgs moskés offentliga bönemöte, lett av islamisten Ahmed Al-Mofty i Slottsskogen, var en maktdemonstration mot den västerländska civilisationens representativa demokrati och inställning att religionen är en privatsak.

Doku Publishers Sofie Löwenmark skrev på X om bönemötet och kommunstyrelsens ordförande i Göteborg socialdemokraten Jonas Attenius: ”Vid sidan av Attenius framträdande leddes själva bönen av Ahmed Al-Mofty, imam vid Göteborgs moské. Den 7/10, samma dag som Hamas terrorattacker mot Israel, postade han två inlägg med religiöst svammel om seger och som hans anhängare tolkade på samma sätt som jag läser orden.

Hon skriver vidare: ”Så sent som under förra året träffade Ahmed Al-Mofty den kanadensiska hatpredikanten Bilal Philips. Philips har arresterats i flera länder misstänkt för terroraktiviteter och har inreseförbud i bla, Storbritannien, Tyskland, Kenya, Danmark, Bangladesh, Australien och Filippinerna. Philips har legitimerat självmordsbombningar utryckt att västerländsk kultur är islams fiende.

Den ökända islamisten och snyltaren Amanj Aziz (f. 1988), som i åratal levt på offentliga bidrag med motiveringen att han kämpar mot ”islamofobi”, bjöd när han var föreningen TUFFS ordförande april 2011, in Bilal Philips till Göteborg för en könsseparerad konferens om ”islamofobi”. Det blev rabalder. Expressen skrev 14 april 2011 artikeln ”Hot och heta känslor inför imamens besök”. I mars 2017 skrev Sofie Löwenmark på Timbros Smedjan om Amanj Aziz, TUFF och Aziz snyltande, bland annat bidragen han lurat till sig från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

Muslimska brödraskapets främsta ideolog är egyptiern Sayyid Qutb (d. 1966). Han fängslades av diktatorn Nasser 1954, frisläpptes en kort tid 1965, fängslades på nytt och dömdes till döden. Qutbs skrifter sedan slutet av 1940-talet fram till hans död är alla islamisters urkälla, både fredliga och militanta islamister. Målet är detsamma: islam är en universell religion därför ska hela världen underkasta sig islam.

De fredliga lutar sig mot Social justice in Islam (1949). Broderskapsrörelsens internationella sekreterare Ola Johansson säger i Uppdrag gransknings program 2 maj 2006 om islamisternas framväxt i Sverige att Sayyid Qutbs Social justice in Islam (Social rättvisa i islam) är en klassiker. Hela programmet handlar om Socialdemokraternas samarbete med aktivisterna inom Stockholms moské, bland annat Mahmoud Aldebe, vilket Ola Johansson försvarar.

Ola Johansson intervjuas av Magnus Wennerholm som säger att det i boken står mycket som kan liknas vid svensk socialdemokrati, men i boken förespråkas också censur och att sharialagar ska stå över demokratiska lagar. En sida ur boken visas och text stryks under. Ola Johansson anmälde programmet till Granskningsnämnden. Under punkten Social rättvisa i islam står det att Johansson hade anmält att ”bilden på boken hade redigerats in på ett sådant sätt att intrycket blev att anmälaren höll boken i handen. Han har dock varken sett eller läst boken.” Programmet friades.

Ulf Kristersson, Tobias Billström, Jakob Forssmed: SVT-programmet är mycket informativt. Ni lär er mycket om politisk islam och Socialdemokraternas nära samarbete med extremt judefientliga Muslimska brödraskapet, vilket har fortsatt in i våra dagar nästan två decennier senare. Se bara på Attenius tal till massbönens deltagare i Göteborg och Ola Burells klubbade beslut att ge miljoner av Stockholms skattebetalares hårt förvärvade slantar till Muslimska brödraskapet. Riv Göteborgs moské. Stäng Muslimska brödraskapets moské i Stockholm. Förbjud offentliga massböner, dra in vartenda offentligt bidrag till Muslimska brödraskapets olika förgreningar i Sverige. Läs Social justice in Islam och bilda er en egen uppfattning om vad det står i ”klassikern”, som Ola Johansson kallar boken, så förstår ni varför. Här är några citat ur min kommande bok:

Qutb inleder med att en individ som förfogar över egna medel inte lånar pengar innan han först har kontrollerat vilka tillgångar han har, liksom att en regering inte importerar varor innan det egna landets resurser är ordentligt kartlagda. Borde inte samma sak gälla för andliga, intellektuella, moraliska och etiska resurser? ”Uppenbarligen inte”, säger Qutb, och menar att i Egypten liksom i den muslimska världen i stort bryr man sig inte om vad man har utan importerar ”demokrati eller socialism eller kommunism” för att komma till rätta med de sociala problemen (s. 19, 20). Samtidigt betraktas islam som statsreligion och invånarna som sanna muslimer. ”Men vi har skilt vår tro från vårt praktiska liv” enligt satsen ”religionen angår bara den enskilda människan och hennes gudom”, eller ”religion är opium för folket”. Qutb frågar sig varför det blivit som det blivit. För ”fabeln om åtskillnad mellan tro och livet växte inte fram i det muslimska Östern, inte heller står den att finna i islams lära” (s. 20).

Islam växte fram i ett självständigt land som inte lydde under någon kung eller imperium, ett samhälle som sedan dess aldrig har uppnåtts. Från allra första början gick tron och det praktiska livet hand i hand. Den islamiska läran valde att förena jordelivet och livet i himlen i ett enda system. En sådan religion kan inte leva isolerad från samhället. Ett samhälle kan inte vara islamiskt om det utesluter islams religiösa lagar och normer så att enbart riter och ceremonier återstår. Islam är en enhet. Därför är en åtskillnad mellan tron och världen eller mellan teologi och samhällslivet som i kristendomen omöjlig.

Irans prästerskap (shia), som var motståndare till shahens världsliga styre, översatte alla Qutbs (sunni) böcker till persiska. Qutb var idolen och en viktig inspiratör till islamiska revolutionen i Iran. Social justice in Islam översattes 1959 av en ung präst. Inför 25:e utgåvan 1999, alltså 40 år senare, skrev mannen som nu var ayatolla ett nytt förord.

Islams nuvarande högsta ledare Ali Khamenei (f. 1939)

översatte till persiska när han var ung student 1967 Sayyid Qutbs lilla bok Islam. The religion of the future. Inför 7:e utgåvan 1980 skrev han ett nytt förord. Även hans bror översatte Qutb.

Kapitel III ”The hideous schizophrenia” syftar på västs inställning att religionen är en privatsak mellan den enskilda och hennes gudom och att religion och det praktiska livet är åtskilda.

Notera att den utgåva jag har ingår i Muslimska brödraskapets och Gulfstaternas ansträngning att sprida politisk islam till universitetsstudenter över hela världen. Boken har nr 4 och ligger alltså bland de första som spreds från Kuwait. Flera i serien gavs ut på svenska, bland annat Qutbs bror Muhammed Qutbs Missförstånd om Islam som har nr 12 och som publicerades 1983.

Ulf Kristersson, Tobias Billström, Jakob Forssmed: Utmana politikerna Ahmed Ghanem, Göteborgs moské, och Mahmoud Khalfi, Stockholms stora moské, i direktsända debatt-program i SVT om ni inte vill att Sverige ska gå samma väg som Iran. Muslimska brödraskapets aktivister är politiker. De ska behandlas som politiker. Deras politiska ideologi ska debatteras på samma sätt som man debatterar politiska motståndares ideologi.

En lämplig debattledare kunde vara statsvetaren och terrorismexperten Magnus Norell. Han är lugn och saklig och mycket väl förtrogen med Muslimska brödraskapets ideologi och aktivister, inklusive Ismail Haniyah.

16 augusti 2024

Mona Lagerström fil dr

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *