Nils Funcke uttalar sig om de två satirteckningar av den i Indien verksamma satirtecknaren Manoj Kureel (hindu), som en svuren ateist av pakistanskt ursprung bosatt i Storbritannien lagt ut på sin plattform X och som Richard Jomshof (SD), också ateist, i maj 2024 delat och nu är kallad till polisförhör hos särskilda åklagarkammaren skäligen misstänkt för hets mot folkgrupp. Om den ena teckningen står det i SVT:s text:
Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke tror att en av satirbilderna kan klassas som hets mot folkgrupp. Bilden föreställer en muslimsk familj som flyttar in huset ”Europe” och tänder eld på det.
– Den är väldigt generaliserande och uttrycker missaktning mot en hel folkgrupp med en viss religiös tillhörighet. Den skulle rent objektivt kunna beskrivas och anses vara missaktning mot en folkgrupp.
Jag frågar: Hur många muslimer i Sverige, som kommer från världens alla hörn med all världens klädkoder, är klädda som på Manoj Kureels satirteckning?
En satirtecknare har örnkoll på detaljer. Notera exempelvis att mannens byxor inte når ända ner till fötterna. Notera hur skägget är format. Tunn mustasch ser det ut som. I Indien, Pakistan och Bangladesh dräller det av olika jihadistgrupper. Den första vågen talibaner utbildades i koranskolor i Pakistan i flyktinglägren nära gränsen till Afghanistan.
Den 25 april 2006, alltså för snart två decennier sedan, sände Uppdrag granskning programmet Islam och integration och visar hur en liten grupp salafister i Göteborg kopplade till Bellevuemoskén hindrar en somalisk förening att ha en musikfest. Extremisterna beskrivs: ”I små klungor kommer unga män med stort skägg och byxor som slutar ovanför anklarna” (ca 30 minuter in).
Det är ett skrämmande program om extremister, bland annat får man höra en ung Anas Khalifa predika om vikten av att inte integreras (ca 8 minuter in):
Visst är han lik satirteckningen?
Efter tjugo år som predikant över hela Sverige hoppade han av och lät sig intervjuas 29 juli 2021 av Sofie Löwenmark, ”Därför lämnade jag salafismen”. Han kallar salafismen en cancer.
Har Nils Funcke missat både Uppdrag gransknings viktiga program om muslimska extremister verksamma i Sverige och dessutom missat Anas Khalifas avhopp och vad han anser om den bokstavstrogna salafismen? Tror han att kvinnors och flickors beslöjning är standardislam?
Kvinnors beslöjning var fordom en statusfråga och handlade inte om religion. I Indien och Egypten exempelvis var kvinnorna mer inpackade ju högre upp i den sociala hierarkin de befann sig, oberoende av religion.
Islamistiska Muslimska brödraskapet var först med att kräva att kvinnorna bar en vit sjal för att markera tillhörighet. Andra islamister och konservativa muslimska ledare började också göra beslöjningen till en islamisk klädkod. I takt med att internet utvecklades standardiserades shariadoket och ser i dag likadant ut i hela världen.
Jag har i hur många inlägg som helst kritiserat SVT för att de i nyhetssändningar inte anger vilken extrem tolkning av islam beslöjade kvinnor/flickor som intervjuas representerar. Muslimska brödraskapet? Jamaat-e-Islami? Tablighi Jamaat? Deobandi? Hizb ut-Tahrir? Saudiarabiens wahhabism?
Jag har i hur många inlägg som helst lagt ut den här bilden:
Shariadoket är Muslimska brödraskapets uniformspersedel. Hamas är Muslimska brödraskapets palestinska gren. Plagget är politiskt. Här är tre representanter för Muslimska brödraskapets svenska gren: Maimuna Abdullahi (Göteborg), Kalsoom Kaleem (Göteborgs moské), Anna Waara (Ibn Rushd), som jag exempelvis skriver om i föregående inlägg om bönen i Göteborgs moské för Hamasterroristen Ismail Haniyah.
”Slöjan som politiskt motstånd” säger Maimuna Abdullahi. Alltså motstånd mot den västerländska civilisationen.
Den internationellt välrenommerade franska islamforskaren Gilles Kepel skriver om muslimska extremister i Egypten i boken The Prophet & Pharao (1984). Bland annat skriver han hur extremistiska grupper bildades på universiteten under 1970-talet och hur en extremistledare ser framför sig hur deras extrema tolkning av islam sprider sig över hela världen. Yttre kännetecken är viktigt för att demonstrera hur långt islamiseringen av ett land har nått: 1) Att kvinnor döljer håret. ”När antalet kvinnliga studenter som är beslöjade ökar visar det motståndet mot den västerländska civilisationen och början av en strävan mot islam.” 2) Mäns motsvarighet till kvinnornas beslöjning: det stora skägget och vit djellaba som Muhammed bar. 3) Äktenskap i tidig ålder. 4) Att närvara vid offentliga massböner under högtiderna. När de fyra tecknen är observerbara betyder det att en islamistisk rörelse existerar.
Och de tecknen är ju synnerligen observerbara i Sverige. Minns den offentliga massbönen i Slottsskogen i Göteborg. En maktdemonstration ledd av Göteborgs moské som höll en bön för Hamasterroristen Ismail Haniyah.
Det som stör mig allra mest med Nils Funckes generaliserande uttalande är hans påstående att det är standardislam att småflickor är beslöjade. I minst två decennier har det förts en diskussion om skolflickors beslöjning, att åtminstone skolan borde får vara en frizon för flickor som av sin familj tvingas bära shariadoket. På senare tid har det kommit alarmerande rapporter om att flickors klädsel till och med i förskolor kontrolleras. Under de snart två decennier som gått sedan Uppdrag gransknings skrämmande program om islam och integration har extremisterna flyttat fram sina positioner ordentligt.
Den andra satirteckningen tycker Nils Funcke inte kan klassas som hets mot folkgrupp.
I den andra bilden ber en Jihadkrigare om att bli räddad ur havet. Väl uppe i båten ”England” knuffar han ner de övriga passagerna i vattnet med en åra som det står ”Rape Jihad” på.
Nils Funcke anser inte att detta är hets mot folkgrupp, eftersom satiren riktar sig mot en extremistisk grupp och inte mot ett helt folk.
– Den bilden ser jag inga som helst bekymmer med. Där är det en jihad-krigare som blir utmålad som en brottsling.
Men den första teckningen riktar sig alltså mot ett helt folk?
Vad är det för mening med en yttrandefrihetsexpert som inte tycks ha en aning om vad som yttras i det svenska samhället och hur extremisterna driver Sverige i riktning mot en religiös diktatur?
14 september 2024
Mona Lagerström fil dr
Att generalisera är att göra det lätt för sig. Man slipper gå på djupet i ett ämne…Hade Nils Funcke ansträngt sig kanske han funnit att Islam är dualistiskt!
En muslim väljer själv efter verser i Koranen om hen skall vara fredlig eller våldsam. Det är vad Muhammed gjorde och det står i Koranen att man skall göra som Muhammed.
När det är svåra tider; predika fred och försoning. Kämpa för islam politiskt och ge pengar.
När möjlighet finns använd våld. Som tex Hamas gör i Gaza.
Är det SVT som utnämner Nils Funcke till yttrandefrihets expert? Han är journalist och började sin karriär som journalist på Sveriges Kommunistiska Partis tidning Gnistan.
Tack för intressant info! Ja, har också undrat hur han fått det epitetet, när han verkar vara så okunnig om det han faktiskt försöker diskutera och tycka till om!