Enligt den islamiska myten om profeten Muhammed fullbordade han ett äktenskap med en nioårig flicka. Reaktionära uttolkare av islam anser därför att nioåriga flickor är giftasvuxna. När till exempel ayatolla Khomeini kom till makten i Iran 1979 ändrade han lagen så att den lägsta tillåtna åldern för flickor att ingå äktenskap sänktes från sexton till nio år. Khomeini införde också en lag på att alla kvinnor skulle vara beslöjade. Under sin mångåriga exil samarbetade han nära med Muslimska brödraskapet och översatte till persiska en bok av en av Muslimska brödraskapets främsta ideologer, Sayyid Qutb (d. 1966), mannen till vänster på bilden, här tillsammans med ledaren för iranska fedayeen Nawab Safavi. Samarbetet mellan Muslimska brödraskapet (sunni) och i islamister i Iran (shia) går tillbaka till 1940-talet.
Radiohjälpen är Public Service insamlingsorganisation. I Radiohjälpens film om insamling för coronavirusets riskgrupper i Sverige deltar flera kända namn. Och en ung kvinna i hijab! Separatistiska Muslimska brödraskapets uniformspersedel. Andemeningen i reklamfilmen är solidaritet. Nyckelordet är tillsammans.
Men Muslimska brödraskapet är separatister. Deras tolkning av islam är politisk. Den är lika västfientlig som ayatollornas Iran, som de ju har påverkat. Muslimska brödraskapets totalitära tolkning av islam ska genomsyra den enskilda individens dagliga liv in i minsta detalj. De strävar efter en totalitär stat, en teokrati.
Många invånare i Sverige har flytt från islamiskt förtryck. Och nu är det meningen att de ska acceptera förtryckarens uniformspersedel som en gest av solidaritet? Som ett gemensamt ”vi”. ”Vi” står alla enade i kampen mot coronaviruset?
I politikernas pressrum är numera tre svenska flaggor utplacerade. Politikerna bär en svensk flagga i kavajslaget i stället för den sedvanliga partinålen. För inte så länge sedan var svenska flaggan tabu, eftersom nynazister viftade med den. Svenska flaggan ansågs stå för främlingsfientlighet. Nu står den för enighet.
Hijab är Muslimska brödraskapets flagga. Hijab står inte för enighet utan för polarisering. Hijab är islamisternas mått på hur islamiserat ett land är. Hijab är ett modernt plagg. Det har bara några decennier på nacken. Muslimska brödraskapets drottning i Sverige, den finländska konvertiten Helena Benaouda Hummasten,
har introducerat Muslimska brödraskapets västfientliga skrifter i Sverige, eftersom Muslimska brödraskapets arabiska toppskikt som grundade den svenska grenen, inte behärskade svenska språket.
Den praktiska sjalen däremot, som bärs av Storbritanniens drottning Elisabeth,
har hundratals år på nacken.
Hijab ser inte ut som en sjal. Hijab är inte en slöja. Hijab är hijab och står för en totalitär tolkning av islam.
Tack vare Muslimska brödraskapets aktivister, Saudiarabiens petrodollar, Islamic finans och internet har det blivit ”sanning” i hela världen att islamtroende kvinnor ska vara beslöjade och dölja håret och sina kroppsformer.
När det är en tolkningsfråga.
I Muslimska brödraskapets skrift Att förstå Islam, projektledare Mahmoud Aldebe, står det att det är kvinnans plikt att bära hijab (där stavas det hejab). När somaliern Abdirizak Waberi
var ordförande för Muslimska brödraskapets organisation Islamiska förbundet i Sverige intervjuades han av SVT:s Evin Rubar i reportaget Slaget om muslimerna 6 december 2009. Där får han frågan, ca 27 minuter in i programmet, vad han skulle svara en kvinna som säger att hon är muslim men väljer att inte vara beslöjad. ”Är det rätt eller fel enligt islam? Då säger du att det är fel”, säger Evin Rubar. ”Självklart”, svarar Waberi. ”Det är som att säga Jag är muslim. Men jag tror inte på Muhammed. Är det okej? Jag säger nej.”
Waberi påstår 2009 att hans organisation representerar 400 000 till 500 000 ”muslimer”. Waberi representerar enbart Muslimska brödraskapets tolkning av islam, både i Evin Rubars reportage och i artikeln i tidskriften Ottar juni 2006, ”Med koranen i klassrummet”.
Det är inte SVT:s uppgift att vara Abdirizak Waberis språkrör.
Kvinnor i Somalia bar inte hijab innan Muslimska brödraskapet fick fäste där och imamer utbildade vid universitetet i Medina i Saudiarabien, där lärarna var MB-aktivister som flytt från Egypten, svämmade in i Afrika. Det har den kända kvinnorättsaktivisten somaliska Ayaan Hirsi Ali skrivit om.
Det är SVT:s uppgift att värna om det demokratiska styret. Det är skandalöst att SVT:s reportrar, som Anna Hedenmo i Agenda 29 mars 2020 till exempel, inte i presentationen av hijabisten Jihan Mohamed,
redogör för tittarna vilken islamtolkning denna somaliska läkare står för. Hijab är ett uttryck för en tolkning av islam, precis om katolicismen och lutherismen är tolkningar av kristendomen. SVT ska inte agera som Abdirizak Waberis språkrör!
Jihan Mohamed är medlem i svensk-somaliska läkarföreningen. Den bild på ledamöter som finns på Facebook visar tre hijabister. De står för en reaktionär och svenskfientlig tolkning av islam.
Och den tolkningen ska SVT redogöra för när de intervjuar läkare från den föreningen och inte agera som om det är en självklarhet att kvinnliga islambekännare är beslöjade.
Den 6 april i Rapport upprepar SVT samma skandalösa agerande när de intervjuar somaliern Fartun Nuur bosatt i Tjärna Ängar i Borlänge utan att redogöra för vilken islamtolkning hon omfattar.
Hon berättar för SVT att trångboddheten gör coronakrisen svårare. Hon säger att hon bor tillsammans med sina fem systrar och föräldrar. Det är ingen som har tvingat hennes föräldrar att skaffa sex barn. Varför intervjuas just hon? Var det hon som kontaktade SVT eller SVT som kontaktade henne?
Fartun Nuur är aktivist och angelägen om att visa upp sig. Hon är ordförande i svensk-somaliska föreningen Tayo som påstås vara en religiöst och politiskt obunden förening. Med en hijabist som ordförande?
Varför låter SVT hijabister företräda landets alla utlandsättade? Varför finns en hijabist med i Radiohjälpens reklamfilm? När det är enighet och solidaritet, inte polarisering och svenskfientlighet, som Radiohjälpens film om insamling för coronavirusets riskgrupper syftar till?
7 april 2020
Mona Lagerström fil dr, författare till boken Muslimska brödraskapets förtrupp i Sverige. Förtrycket av flickor, kvinnor och sexuella minoriteter Volym 1 (2018)
Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus