Jag skriver om honom i det här inlägget från 19 december 2022, scrolla neråt. Jag visar den här bilden från TV4:
Jag skriver:
I Författarförbundets medlemstidning Författaren nr 2 2015 intervjuas han av Sara Abdollahi i ett reportage om Revolution Poetry. Han säger att han på ett universitet i USA har läst ”kommunikationsvetenskap på masternivå med utgångspunkt i postkoloniala teorier” (s. 13). Han återvänder till Sverige och överför de västfientliga postkoloniala teserna på Sverige och delar upp befolkningen i ”rasifierade” som bor i miljonprogrammen och ”vit medelklass”. Han ”tycker att det är kul att prata och lära andra om vithetsnormen, ett ämne som förekommer ofta i hans föreläsningar” (ibid.).
Sverige är inte USA. Varken Seher Yilmaz eller Barakat Ghebrehawariat är slavättlingar med generationer förfäder bosatta i Sverige.
Här är inlägget från 20 maj 2023 om hur han tillsammans med SVT:s ansvarig för Sverigespeglingen talar om hur det var att växa upp i ett genomrasistiskt Sverige. Jag skriver även här om att han gick en kurs i USA om den postkoloniala teoribildningen och visar den här bilden:
Jag skriver:
I SVT presenteras han som statsvetare. I Författarförbundets medlemstidning Författaren nr 2 2015 intervjuas han av Sara Abdollahi i artikeln ”Nya rum”. Där berättar han att han i Seattle, USA, ”läste kommunikationsvetenskap på masternivå med utgångspunkt i postkoloniala teorier på University of Washington”. Postkoloniala teorier är ett nyord för marxistiska teorier. Den vita hudfärgen som fienden har ersatt kapitalisten. Andra ord är ”rasifierad”, ”vita rum”, ”vit medelklass”, ”vithetsnormen”. Det är snack om hudfärg, importerat från USA, han försörjer sig på. Vem finansierar den verksamhet SVT gör PR för? I inlägget jag länkar till ovan skriver jag om de destruktiva följderna av betoningen på hudfärg och den testuggande antirasismindustrin. Som finansieras med offentliga bidrag i Sverige. Här är en bild från samma inlägg där SVT:s HR-ansvariga för Sverigespeglingen och Barakat Ghebrehawariat beklagar sig över att ha tvingats växa upp i det genomrasistiska Sverige.
Seher Yilmaz säger att hon ”vill jobba mot den vithetsnorm som råder i Sverige”. Jag citerar ur hennes bok Vad jag talar om när jag talar om rasism. Hon åker till Turkiet varje år, trots att hon är kurd och Turkiet inte riktigt är hennes hemland eftersom kurder inte har något land, men i Turkiet slipper hon ”vara på helspänn”, skriver hon.
Och jag får mitt namn rätt uttalat. Mitt namn är en del av mig, en del som inte hamnar rätt i Sverige. I Turkiet slipper jag få mitt namn misshandlat till den grad att jag inte själv längre vet hur det ska uttalas. Där slipper jag förklara för Ulf, Maria eller Bengt att det inte är samma sak att få sitt namn uttalat på fel sätt när man är på charter, som att aldrig få höra det sägas rätt i det land man är född i. Jag slipper höra mig själv skrika ’JAG ÄR INTE PÅ SEMESTER I SVERIGE’ i mitt huvud, samtidigt som jag utåt tvingar fram ett leende som bekräftar att vi nog ändå har något gemensamt.
”Det finns över 200 språk i Sverige, vars olika namn svenskarna enligt henne ska lära sig uttala korrekt så de slipper vara på helspänn och måste åka till sina ursprungsländer för att få höra det korrekta uttalet.
Och hon är ansvarig för SVT:s Sverigespegling.”
24 april 2024
Mona Lagerström fil dr