OBS! Detta inlägg handlar enbart om islam som totalitär politisk ideologi, alltså om islamism och islamister, och berör inte den enskilda individens personliga relation till Allah. Politik faller inte under religionsfriheten. Islamism är den fjärde totalitära politiska ideologin i Europa efter kommunismen, fascismen och nazismen.
Betoningen ligger på Islamiska förbundet i Sverige (IFiS), som är islamistiska Muslimska brödraskapets svenska gren, och professor Mattias Gardell,
Teologiska institutionen, Uppsala universitet, tidigare forskningsledare för Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism (CEMFOR), Muslimska brödraskapets hängivna vägröjare, kampanjledare och torped. Mattias Gardell är inte naiv. Han är destruktiv. Destabilisering av den rådande ordningen är hans honnörsord.
Magdalena Andersson: Med sin självpåtagna roll som svenska Muslimska brödraskapets vägröjare och brännmärkning av all kritik av islam och islamism som ”islamofobi” är Mattias Gardell, tidigare statsminister Stefan Löfvens gunstling, en av de främsta aktivisterna bakom splittringen i Sverige. Inte i någon av alla sina texter om islam hänvisar Gardell till vad Muslimska brödraskapet själva har publicerat på svenska. Han vill ju inte ens låtsas om att de är verksamma i Sverige.
Här är ett citat ur Muslimska brödraskapets handbok i hur man etablerar shariastyrda parallellsamhällen i Sverige, Att förstå Islam (1988, 1991, 2002), projektledare Mahmoud Aldebe,
som inför valet 2006 skrev brev till alla riksdagspartier och krävde särlagstiftning för ”muslimer”:
Beträffande kultur har profeten Muhammad [570–632] uttryckligen och med kraft förbjudit muslimerna att anta icke-muslimsk kultur och livsstil (2002, s. 34).
Magdalena Andersson: Hur tänker du och Socialdemokraterna i det nya partiprogrammet tackla denna tvingande befallning som i över tre decennier spridits från moskéer och islamiska kulturföreningar i Sverige och skapat shariastyrda parallellsamhällen?
Här är ett citat ur Richard Dreyfuss bok Devil’s game. How the United States helped unleash fundamentalist Islam. En senior CIA-man som vistats många år i Kairo på 1970-talet sa att Egyptens egna säkerhetsmän varnade honom att inte underskatta islamister:
Ni måste förstå moskéernas makt. Vi kommer att tappa kontrollen och folk kommer bara att tro på moskéerna (s. 160).
Socialdemokraternas största respekt för islam
Magdalena Andersson: Socialdemokraterna tappade kontrollen för många år sedan. Det var ett misstag av Stefan Löfven att 2015 säga att Socialdemokraterna aldrig kommer att kritisera islam, ”vi har den största respekt för den religionen”. Det finns inte en islam. Det finns myriader av tolkningar, även i Sverige. Vissa demokratifientliga islamtolkningar hör inte hemma i en sekulär rättsstat. Socialdemokraterna har, utan invändningar, tillåtit inte bara byggandet av moskéer på löpande band utan också utländsk finansiering av byggnaderna utan någon som helst granskning av vilken islamtolkning moskén står för eller vilka som finansierar moskébyggnaderna. Saudiarabien, Qatar, Turkiet och Iran bedriver intensiva påverkanskampanjer i Sverige med det långsiktiga målet att omvandla Sverige till en religiös diktatur. I Saudiarabien är den ultrareaktionära wahhabismen statsreligion, liksom i Qatar och kallas salafism. Muslimska brödraskapets islamtolkning är också salafistisk, det vill säga den bygger på Koranen och profeten Muhammeds exemplariska liv och leverne. Numera klassar Saudiarabien Muslimska brödraskapet som terroristorganisation eftersom MB har politiska ambitioner, efter att i decennier med petrodollar ha hjälp MB att sprida sin demokratifientliga politiska islamtolkning över hela världen. Qatar däremot stöttar fortfarande Muslimska brödraskapet. Turkiets president Recep Tayyip Erdogans parti AKP kallas Muslimska brödraskapets systerparti, en president Mattias Gardell samarbetar med, vilket jag återkommer till.
Muslimska brödraskapet är en politisk rörelse och ska behandlas som en politisk rörelse. IFiS är Muslimska brödraskapets svenska gren. Hamas är Muslimska brödraskapets palestinska gren. IFiS och Hamas är bröder. Qatar backar upp Hamas. Hamas högsta ledare tillåts vara bosatta i Qatar. Efter valet i Gaza 2006 då Hamas vann, sparkade de efter blodiga strider ut Fatah från Gaza och förvandlade Gaza till en religiös diktatur. Qatar har agerat ”medlare” mellan Israel och Hamas efter Hamas terrorattack mot Israel 7 oktober 2023. Qatar finansierar moskébyggen i Sverige. Iran finansierar både Hamas och Hizbollah och stöttar deras ansträngningar att utplåna Israel. Iran utgör ett säkerhetshot mot Sverige och har till och med gjort försök att lönnmörda svenska judar. Gemensamt för dessa länder och rörelser är ett glödande judehat och jag menar verkligen glödande, ett hat som inte hör hemma i Sverige.
Organiserad vidskepelse
Magdalena Andersson: Har Socialdemokraterna fortfarande den största respekt för islam? Det vill säga, anser Socialdemokraterna att det bara finns en islam? Har Socialdemokraterna den största respekt för kristendomen? Eller gäller respekten bara islam? Både kristendomen och islam är organiserad vidskepelse. Det finns inget osynligt allomfattande straffande utomjordiskt väsen i universum som blickar ner på den pyttelilla blå pricken jorden och lägger sig i varje enskild individs liv och bestämmer om individen ska placeras i paradiset eller helvetet när yttersta dagen kommer och en påstådd rättegång ska hållas av detta osynliga väsen.
Kort historik: År 1949 publicerade den debattglada Uppsalaprofessorn i praktisk filosofi Ingemar Hedenius (1908–1982) sin svidande kritik av den kristna läran och landets biskopar, en serie artiklar i Dagens Nyheter samlade i boken Tro och vetande. Han var oförtröttlig kritiker av organiserad kristendom. Teologi ansåg han var humbug. Han kritiserade läran om uppståndelsen ifrån de döda, ett evigt liv, domedagen, helvetet. Två år senare fick vi religionsfrihet i Sverige, vilket innebar att det var tillåtet att utträda ur statskyrkan utan att ingå i en annan trosgemenskap. Innan dess föddes man in i statskyrkan. Prästerskapets tyranni var bruten, även om folkskolan fortsatte att lära eleverna ramsan ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig”, vilket jag kan rabbla än i dag, samt att ”Gud ser dig överallt”, vi fick också lära oss tio Guds bud.
År 1972 gav Hedenius ut Helvetesläran, som jag skriver om i det här blogginlägget 3 juli 2017. Fram till dess att personer som bekände sig till islam bosatte sig i Sverige var det fritt fram att kritisera, förlöjliga, driva med och skända religioner och till och med offentligt säga att religiösa personer hör röster och att deras rätta plats är på psyket.
I mitten av 1980-talet utsågs Jan Hjärpe, prästvigd i Svenska kyrkan, till professor i islamologi vid Lunds universitet. Sedan dess har han utbildat missionärer, inte det universiteten är till för, vetenskapsmän/kvinnor. År 2000 skildes kyrka och stat.
Ingen vetenskapligt belagd strukturell diskriminering i Sverige
I augusti 2006 avfärdar integrationsminister Jens Orback (S) hederskulturförnekaren Masoud Kamalis integrationspolitiska utredning och säger att utredningen inte har kunnat identifiera och belägga förekomsten av strukturell diskriminering i Sverige, en utredning beställd av tidigare integrationsminister Mona Sahlin (S) som kände för att avpollettera den tidigare pågående vetenskapliga utredningen och i stället anlita den kommunistiska ideologen Masoud Kamali från Iran, som i sin tur anlitade de fanatiska kommunisterna och hederskulturförnekarna från Sydamerika Paulina de los Reyes, Irene Molina, Adrián Groglopo (sekreterare), som utgick från amerikanska teorier om strukturell rasism i stället för att utgå från den svenska verkligheten och som anser att det är rasism att utreda hedersförtryck.
Efter valet 2006 blir Fredrik Reinfeldt (M) statsminister. Integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (L) städade upp efter hederskulturförnekarna och lyckades få igenom att hedersmord erkändes officiellt.
Mattias Gardell och islam
I april 2004 meddelade Konsistoriet vid Uppsala universitet att en ny professur skulle inrättas i Nathan Söderbloms anda. ”Tanken är att det ska vara en professur i jämförande religionsvetenskap, omfattande bland annat studier i islam. Enligt Konsistoriet gör islams ökade betydelse i världspolitiken det angeläget att förstå och förklara dess påverkan vetenskapligt.” År 2005 publicerade Mattias Gardell boken Bin Ladin i våra hjärtan. Globaliseringen och framväxten av politisk islam där han skönmålar Muslimska brödraskapet, kallar dem ”islamdemokrater” och har i två decennier fört politiker och myndigheter bakom ljuset.
Den 2 maj 2006 sänder Uppdrag granskning del 2 av islamismens framväxt i Sverige där Mahmoud Aldebe, stora moskén på Södermalm i Stockholm, får stort utrymme. Socialantropolog biträdande professor Aje Carlbom, som i sin doktorsavhandling 2003 The imagined versus the real other. Multiculturalism and the representation of Muslims in Sweden, skriver om politisk islam i Sverige och ideologin multikulturalismens negativa effekter, medverkar i reportaget. Ideologin multikulturalism är motsatsen till nationell identitet.
Invandrarlandet USA blev en supermakt därför att skolutbildningen gick ut på att skapa en nationell identitet och stolthet över sitt land med hjälp av trohetseden till flaggan som alla skoldagar inleddes med. Här är mitt förslag till en trohetsed till svenska flaggan som jag lägger ut varje 6 juni.
Den 1 juli 2006 går Nathan Söderblom-professuren till Gardell.
Den 9 oktober 2007 säger turkfödda riksdagsledamoten Mehmet Kaplan (MP), som varit aktiv i svenska Muslimska brödraskapets alla avknoppningar, på ABF Stockholm att han sitter i Justitieutskottet och att han har drivit igenom att Brå ska klassa ”islamofobi” som hatbrott.
Det är alltså på initiativ av Muslimska brödraskapet Brå inför ”islamofobi” som hatbrott.
År 2008 blev Mattias Gardell och bland andra Mehmet Kaplan styrelseledamöter i Charta 2008, som främst ägnade sig åt att ifrågasätta gällande terroristlagstiftning.
År 2009 tackar Gardell ja till det nyinrättade Leninpriset.
Den 6 december 2009 sänder SVT Dokument inifrån Evin Rubars reportage ”Slaget om muslimerna” som till stor del handlar om islamisternas svenska högborg, stora moskén på Södermalm i Stockholm, där hon bland annat intervjuar IFiS ordförande Abdirizak Waberi och Muslimska brödraskapets ungdomsförbund Sveriges unga muslimers ordförande Mohammed Amin Kharraki, son till en av svenska Muslimska brödraskapets grundare Mostafa Kharraki. Socialantropolog Aje Carlbom medverkar.
Efter valet 2010 ersätter Fredrik Reinfeldt Nyamko Sabuni med Erik Ullenhag (L) som integrationsminister. Erik Ullenhag likställer i två riksdagsmotioner felaktigt antisemitism, som gäller fientlighet riktad mot en etnisk grupp, med ”islamofobi”, som gäller kritik av en organiserad religion/vidskepelse, vilket jag skriver om i det här blogginlägget 19 augusti 2018. Ullenhag ger ”islamofobi” officiell status.
År 2010 publicerar Gardell boken Islamofobi. Notera att professurens inriktning skulle vara att förstå och vetenskapligt förklara islams påverkan på världspolitiken. I stället hudflänger Gardell kritiker av islam och stämplar kritiker som ”islamofober”, utifrån kritikernas politiska hemvist. Han avtackar Mehmet Kaplan och en hel drös av Muslimska brödraskapets aktivister. Han påstår sig vara tankeläsare och erkänner inte att folk på egen hand kan sätta sig in i islams urkunder och islamistiska väckelsepredikanters beskrivningar av ”sann” islam och bilda sig en uppfattning, utan menar att ”islamofobi” handlar om ”ett essentialistiskt skillnadstänkande”, att islamkritiker tror att alla muslimer är klonade. Gardell raljerar över mordhotet mot Lars Vilks från den amerikanska konvertiten Colleen LaRose, som hon dömdes till tio år för. Han kritiserar formen på Evin Rubars reportage, där en dansk man som hoppat av islamistiska Hizb ut-Tahrir medverkar, och kallar Aje Carlbom för ”Experten”, Carlbom ”var liksom Avhopparen vit” (s. 140). Detta är nivån på Gardells ”vetenskap”.
År 2010 kritiserar Gardell Uppsala universitet för att de lät Lars Vilks hålla en föreläsning om yttrandefrihetens gränser inom konsten.
I maj 2010 ingår Gardell och hans fru, den fanatiska kommunisten och lika fanatiska hederskulturförnekaren Edda Manga
från Colombia, i gruppen Ship to Gaza, det vill säga Ship to Hamas religiösa diktatur vars mål är att utplåna Israel. Bland initiativtagarna fanns turkiska IHH med kopplingar till Muslimska brödraskapets palestinska gren Hamas och Turkiets president Recep Tayyip Erdogan. Mattias Gardell är inte naiv.
I juli 2010 anordnade marginella Sverigedemokraterna, som ännu inte kommit in i riksdagen, i Almedalen ett event om islam med den amerikanska författaren och islamkritikern Robert Spencer. SD:s internationella sekreterare Kent Ekeroth ville ge personer en chans att bemöta Robert Spencers kritik och bjöd in professor Jan Hjärpe, professor Mattias Gardell, Mohamed Omar (konvertit, numera ateist med stor kunskap om vad som pågår i Sveriges moskéer), Mahmoud Aldebe, Abdirizak Waberi och Mohammed Amin Kharraki.
Alla nobbade, vilket har skadat Sverige avsevärt och gjort att inte ett enda riksdagsparti utöver SD och Kristdemokraterna diskuterar demokratifientliga tolkningar av islam, moskébyggnaders, shariapolisers, shariastyrda parallellsamhällens och islamiska prästerskapets plats i Sverige, gjort att SD har pestsmittats för att de kritiserar islam, och eftersom SD kritiserar islam kan inget annat parti göra det enligt den märkliga svenska politiska logiken att vara motvalls allt som kan förknippas med SD, utom då KD.
Hade åtminstone de två professorerna medverkat hade vi sedan 2010 kunnat ha haft en offentlig diskussion om olika tolkningar av islam precis på samma sätt som man diskuterar politiska ideologier, för att inte tala om hur man i Ingemar Hedenius anda hade kunnat skärskåda vad den islamiska läran säger om änglarna som svävar runt muslimer från födseln till döden och antecknar varenda tanke och handling inför rättegången på uppståndelsens dag då Allah upprättar sin domstol och bestämmer vem som ska få komma till paradiset och vem som ska hamna i helvetets pina, som beskrivs mycket målande i Koranen, att människan är skapad för att tjäna Allah och söka Allahs välbehag, att inte väcka Allahs vrede, att frukta Allah, att villkorslöst acceptera Allahs vägledning och ledarskap, att fasta under Ramadan för att inte hamna i helvetet, att mannen är familjens överhuvud därför att ingen inrättning kan fungera friktionsfritt utan en chefsadministratör, att det är mannens skyldighet att yrkesarbeta och stå för familjens försörjning, att kvinnans plats är hemmet, att kvinnan inte har någon skyldighet att bidra till familjens försörjning hur rik hon än är, att tro på yttersta dagen, att Allah en dag kommer att förstöra och tillintetgöra universum och skapa ett annat högre och mer fulländat kosmos och så vidare.
Notera: Fasta under Ramadan för att inte väcka Allahs vrede och hamna i helvetet. Ingen firar jul för att slippa hamna i helvetet.
Den som dristar sig att kritisera islam och islamism stämplas som ”främlingsfientlig”, ”rasist”, ”islamofob”, ”konspirationsteoretiker”, inte minst av torpeden Mattias Gardell som gjort ”islamofobi” till sitt varumärke. Det var ju knappast det Nathan Söderblom-professuren inrättades för.
Mattias Gardell om begreppen ”folkhemsislamism” och ”islamdemokrater”
I december 2010 inträffade det som kom att kallas den arabiska våren med början i Tunisien för att sedan spridas till andra arabländer. I Egypten såg Muslimska brödraskapet sin chans att ersätta diktatorn Hosni Mubaraks styre. Den 17 februari 2011 skriver Mattias Gardell i Aftonbladet artikeln ”Per Albins bröder. Muslimska brödraskapet vill bygga ett folkhem – inte ett nytt Iran” och för än en gång alla bakom ljuset. Han kritiserar personer som kritiserat hans begrepp ”folkhemsislamism”, ”islamdemokrater”. Här några valda citat från Gardells artikel:
Att Brödraskapet framhåller Turkiet och inte Iran som modell, tycks ha gått många förlorat.
I en studie från 2005 lanserade jag termen folkhemsislamism som bild för vad islamdemokrater säger sig eftersträva. Det är en beskrivande term, behäftad med all den problematik folkhemsnationalistiska ideologier för med sig, vilket en svensk läsekrets torde vara väl bekant med.
Som term beskriver ”folkhem” det sociala välfärdssamhälle Brödraskapet säger sig vilja realisera.
Den goda staten skall byggas med gradvisa reformer, inte väpnad revolution.
Brödraskapet har i årtionden tagit avstånd från väpnad kamp och befinner sig sedan länge i konflikt med jihadister.
Samma år skriver han avsnittet ”Folkhemsislamism: islamdemokrati som bipolitisk maktordning” i Islam och politik som ges ut av Studentlitteratur, Lund. Han inleder med att han i boken 2005 myntade ordet ”folkhemsislamism” för att på svenska beskriva begreppet wasatiya, mittfåra, som de medlemmar av Muslimska brödraskapet han intervjuade använde för att beskriva sig själva när han vistades i Egypten 2004 till 2006. Elementärt när man studerar Muslimska brödraskapet är att de säger en sak utåt och något helt annat inåt. Med andra ord bluffar de hej vilt när de intervjuas eller när de fått kritik, vilket representanter för Muslimska brödraskapets studieförbund Ibn Rushd excellerar i. Gardell för läsarna bakom ljuset även här. I vanlig ordning citerar han inte ur Muslimska brödraskapets texter på svenska. Han citerar ur en engelsk översättning av en bok av islamisten Muhammad Qutb (d. 2014), yngre bror till Muslimska brödraskapets chefsideolog Sayyid Qutb (hängd 1966), Islam – the misunderstood religion, och anger att den kom ut 1972. Muhammad Qutb fängslades i Egypten 1965/1966, släpptes fri 1972 och flyttade till Saudiarabien där han undervisade på olika universitet och ska ha undervisat bland andra Usama bin Ladin. Boken kom ut 1964 och översattes till svenska av Eva Sjöström 1983, Missförstånd om Islam, boken gavs ut av Muslim students Organization in Lund, och ingick som nummer 12 i International Islamic Federation of Student Organizations böcker som översattes till alla möjliga språk för att sprida politisk islam världen över, huvudsäte Kuwait. Författarnamnet på den svenska utgåvan anges som Muhammed Kutub. Gardells översättning av Qutb stämmer inte överens med Eva Sjöströms. Så här skriver Gardell:
Flera islamdemokratiska informanter som jag intervjuade eller samtalade med, främst egyptier, men också marockaner, algerier, tunisier och jordanier, hänvisade till den svenska modellen som en föredömlig sinnebild för den islamiska samhällsordning man sade sig eftersträva. Bilden är inte ny. Redan 1972 framhöll Muhammad Qutb, bror till den mer namnkunnige Sayyid Qutb, de skandinaviska demokratierna som ett levande exempel på en islamisk samhällsordning. Socialdemokratins kombination av privategendom, fri företagsamhet, klassutjämnande fördelningspolitik och betoning på arbetarklassens rättigheter som grund för välfärdsbygget innebar för Muhammad Qutb (2000: 77) att ”de skandinaviska staterna i detta avseende kommit närmare förverkligandet av islam än något annat land i världen” (s. 178).
I Eva Sjöströms översättning står det: ”Man kan säga att de skandinaviska staterna i detta sammanhang har kommit närmare än någon annan stat i världen till förverkligandet av vissa [min kursiv] av islams principer” (s. 158). Det står alltså inte förverkligandet av islam som Gardell skriver, utan förverkligandet av vissa av islams principer, och de eviga och oföränderliga principerna är många och krockar rejält med Socialdemokratin. Här är några axplock ur Muhammad Qutbs bok: Islam talar om för människan ”att auktoritet utgår från Allah och endast från Honom; han ensam är den Sanne Suveränen” (s. 28). Enbart den Gudomliga Lagen gäller, inte människors lagar (s. 40). Islam uppmanar människan ”att sträva hårt för att vinna sin Skapares välbehag, underställa sig Hans vilja, följa Hans befallningar och gå framåt med alla medel hon har till sitt förfogande för att kämpa mot imperialismens och tyranniets fördömda spöke” (s. 42). ”Islam är ett praktiskt livsmönster som omfattar alla världsliga angelägenheter” (s. 52). Islams praktiska livsmönster ”uppenbarades som det anbefallda livsmönstret” (s. 56). ”Det enda krig Islam tillåter är det som förs för att avvärja aggression eller det krig som förs för att sprida Allah’s ord – när en fredlig spridning av Hans ord har omöjliggjorts” (min kursiv, s. 141). ”En härskare i Islam har uppgiften att genomdriva Sharia (den islamiska lagen) med alla medel som står till hans förfogande” (s. 142, 143). De islamiska lagarna uppenbarades av Allah (s. 167). Låt alla unga och gamla ”sträva hårt för att återupprätta en islamisk stat och genomdriva den islamiska lagen i våra liv” (s. 253).
Här finns inte tillstymmelse till Gardells tal om
en representativ flerpartiparlamentarism med fria och regelbundna val och en balanserad bodelning mellan lagstiftande, dömande och verkställande myndigheter (s. 176),
som han skriver att flera islamdemokratiska aktivister förordar. Gardell menar att Erdogans ”islamdemokratiska” turkiska AKP och tyska kristdemokratiska CDU kan betraktas som systerpartier:
Inspiration har också kommit från mer borgerligt håll. Så framstår exempelvis det turkiska Adalet ve Kalkinma Partisi (AKP) på flera sätt som ett islamdemokratiskt systerparti till det tyska kristdemokratiska partiet Christlich Demokratische Union, CDU, om än möjligen med något mer socialliberala drag. Det är ungefär här jag uppfattar att den islamdemokratiska mittfåran befinner sig på en politisk karta (s. 178).
Frågan är om CDU:s partiledare vill jämföras med Erdogan.
Än en gång tänjer Gardell på sanningen, och det på ett vämjeligt sätt, när han och hustrun Edda 2013 bjuder hem Omar Mustafa,
med en hög grad inom svenska Muslimska brödraskapet, efter det att han först valts in som suppleant i Socialdemokraternas partistyrelse, ställts inför valet att antingen vara ordförande för IFiS eller sitta i partistyrelsen, de två posterna gick inte att förena, och valt IFiS, alltså Muslimska brödraskapet. Intervjun vid parets köksbord publicerades i Aftonbladet 29 april 2013, ”Därför blev jag sosse. Omar Mustafa svarar på frågor som skulle ha ställts om han inte var muslim.” Det är så här Mattias Gardell, med hjälp av Aftonbladet, döljer att Muslimska brödraskapet är verksamma i Sverige.
Kommunisten Edda Manga bredde på ännu mer i sin artikel i Göteborgs-Posten 16 april 2013, ”Känner S till nya fascismen?” Hon skriver: ”Omar Mustafa är så nära man kan komma den idealiske socialdemokraten”. Hon påstår att Omar Mustafa avskyr antisemitism trots att Omar Mustafa i egenskap av IFiS ordförande bjudit in talare med en judefientlig retorik. Hon, som deltagit i Ship to Gaza/Hamas, menar att islamisten Omar Mustafa efter utnämningen till partistyrelsen utsatts för ett grundlöst drev av ”Pro-israeliska och islamofobiska röster inom och utanför partiet”, ”eftersom han är muslim och engagerad i en muslimsk organisation”. Hon skriver att en ny fascism växer fram i Europa ”som gjort muslimer till de nya judarna”.
Om det är några som drabbas av islamisterna så är det muslimer som betackar sig för självutnämnda talespersoner utan vill tolka islam på egen hand och hålla sig till en personlig relation till Allah utan inblandning av politik.
Valet 2014 och Stefan Löfven som statsminister
Magdalena Andersson: Efter valet 2014 blev du Sveriges finansminister och ansvarig för alla skattemiljoner staten öste över IFiS och alla dess avknoppningar som studieförbundet Ibn Rushd, som Omar Mustafa i många år var förbundsrektor för, biståndsorganisationen Islamic Relief, ungdomsorganisationen Sveriges unga muslimer (SUM), Svenska muslimer för fred och rättvisa (SMFR), liksom skattemiljonerna till Myndigheten för stöd till trossamfund, som år efter år efter år polariserar Sverige, och skattemiljoner till Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), som också år efter år efter år polariserar Sverige eftersom de göder utbredningen av parallellsamhällen. Hur försvarar du den polariseringen?
Den 6 september 2015 vällde flyktingströmmarna in i Sverige och Stefan Löfven höll tal på Medborgarplatsen i Stockholm och förkunnade: ”Mitt Europa bygger inte murar”. In strömmade mängder utan id-handlingar.
Magdalena Andersson: Hur förklarar du att du 2016 godkände att miljoner skattekronor via statsvetarprofessorn Ulf Bjereld (S), Gardells Ship to Gaza-kompis, och Vetenskapsrådet slussades till just Mattias Gardell och exakt de fanatiska kommunister och hederskulturförnekare vars utredning om strukturell diskriminering Jens Orback slängde i papperskorgen 2006, plus till Gardells fru Edda Manga och den lika fanatiska kommunisten och fanatiska hederskulturförnekaren Diana Mulinari? Tack var de skattekronorna kunde den 1 januari 2017 Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism (CEMFOR) etableras på Teologiska institutionen, Uppsala universitet, med Mattias Gardell som forskningsledare trots att han innehade Nathan Söderblom-professuren och skulle forska om islams påverkan på världspolitiken, vilket jag skriver om i det här blogginlägget 6 november 2016, ”Islamovänstern, Ulf Bjereld (S) och Vetenskapsrådet 2016”.
Magdalena Andersson: Du godkände skattemiljoner till rasismforskare som anser att forskning om hedersförtryck är rasism!
Den 9 januari 2017 intervjuades den väletablerade författaren Katerina Janouch, invandrad 1974, i en tjeckisk webb-tv-kanal där hon pratar om att Sverige inte var förberett på den stora mängden migranter som sökt sig till Sverige, om kriminella element som kom bland de asylsökande, att många inte har id-handlingar, att unga män ger sig ut för att vara barn, om våldtäkter, att skjutningar förekommer varje dag, att Sverige är mindre tryggt, att hon har lärt sig att skjuta, att hon hört att det i Tjeckien finns ett förslag om att tjecker ska få tillstånd att beväpna sig för att kunna använda vapen mot terrorister, vilket intervjuaren bekräftar att ett sådant förslag finns. Landsmannen Hynek Pallas skriver samma kväll på Twitter att hon ljuger om Sverige och känner sig manad att i DN nästa dag publicera att Janouch sprider rykten och fördomar om Sverige. Det Janouch sa då var en mild västanfläkt jämfört med tillståndet i dagens Sverige. Hynek Pallas är kvar i den svenska kulturvärldens värme medan Katerina Janouch förvandlades från uppburen författare till i det närmaste paria. Till och med verklighetsförnekaren statsminister Stefan Löfven ansåg sig ha rätt att kritisera Janouch och menade att hennes uttalande var ”väldigt konstigt”.
I februari 2017 for handelsminister Ann Linde (S) till Iran med kvinnligt följe, alla med insvepta huvuden.
Handelsministerns extremt kvinnofientliga klädval väckte debatt.
Magdalena Andersson: Du valde att jämföra Irans tvång att täcka håret med att bära hatt vid statsbesök
och framställde dig själv som fullständigt urblåst med obefintligt intresse för hur hedersförtryck i Sverige drabbar flickor och de parallellsamhällen detta förtryck resulterar i. Du hade nyligen avsatt miljoner skattekronor till hederskulturförnekarna på CEMFOR. Jag skriver om ditt erbarmliga tilltag i det här blogginlägget 1 november 2021, ”Denna patetiska samling politiker vi förväntas rösta på”. Och nu manar du till samling när du inte ens vet hur Sverige ser ut, allra minst fientligheten mot och föraktet för ”svenska värderingar”, som exempelvis jämställdhet, individuella fri- och rättigheter, likhet inför lagen, det vill säga den svenska lagen.
I slutet av februari 2017 publicerar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) en kunskapsöversikt över Muslimska brödraskapet i Sverige och gör det som Nathan Söderblom-professuren var tänkt att göra, granskar islams påverkan. MSB gav uppdraget till statsvetaren och terrorforskaren Magnus Norell, som anlitade Aje Carlbom och Pierre Durrani, tidigare medlem av svenska MB. Universitetens islamforskare slöt mangrant upp bakom Muslimska brödraskapets svenska gren och sågade översikten. Naturligtvis fanns både Jan Hjärpe och Mattias Gardell bland undertecknarna.
År 2017 medverkade Mattias Gardell i Recep Tayyip Erdogans lobbyverksamhet, European Islamophobia Report 2017, med kapitlet ”Islamophobia in Sweden. National Report 2017” som publicerades 2018. Dessa årliga rapporter har inget med vetenskap att göra. Gardell medverkade i egenskap av innehavaren av Nathan Söderblom-professuren och som forskningsledare för CEMFOR. Gardell skulle 2018 medverka i en konferens om islamofobi i Istanbul, men avbokade efter vass kritik av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) som avslöjade att personer kända för att sprida antisemitism också skulle medverka. Mattias Gardell är inte naiv.
I min bok om Muslimska brödraskapets förtrupp i Sverige (2018) skriver jag om Erdogans islamofobirapporter och turkiska regeringstrogna tankesmedjan SETA som publicerar dem. Jag skriver en hel del om Mattias Gardell också. Rapporternas redaktörer är Enes Bayrakli, anställd av turkiska staten, och Farid Hafez, österrikisk statsvetare knuten till Muslimska brödraskapets försvarare under beteckningen ”islamofobi”, jag skriver om honom i det här blogginlägget.
Magdalena Andersson: Under valkampanjen 2022 talade du om att du inte ville ha Chinatown, Somalitown eller Little Italy i Sverige. Göteborgspolitikern (S) Saida Hussein Moge,
denna modedocka blev förbannad och lämnade Socialdemokraterna med omedelbar verkan till mediernas stora förtjusning. SVT ordnade en duell mellan henne och dig,
som du ställde upp på. Saida Hussein Moge anklagade dig för att stigmatisera somalisvenskar. ”Är det på grund av våran hudfärg eller klädsel, är det den som ligger bakom ordvalet?” Och du vek dig. Du kunde ha svarat att just somaliska kvinnors klädsel signalerar separatism, avstånd från Sverige, att shariadok, som signalerar att sharia står över svensk lag, inte är lämplig klädsel för en politiker, att shariadoket är nära knutet till hedersförtryck, att unga flickor som vill slippa bära plagget låses in, misshandlas och till och med dödas av familjemedlemmar här i Sverige, att shariadoket under inga omständigheter bör finnas i förskolan. Saida Hussein Moge är förskolepedagog. Är det salafistpredikanterna i ökända Bellevuemoskén i Göteborg som uppmanat henne att bära shariadok? För i Koranen står det inget om att kvinnor ska täcka håret.
Magdalena Andersson: Att shariadok under inga omständigheter bör tillåtas i förskolan varken på barn eller lärare vore väl något att skriva in i S nya partiprogram? Om inte annat för att visa att Socialdemokraterna inte längre krigar mot SD och motsätter sig allt SD föreslår av ren motvilja mot SD. Enligt Högsta förvaltningsdomstolen, mål 4266-21, 4120-21, faller klädsel inte under religionsfriheten utan under yttrandefriheten. ”En grundläggande förutsättning för att begränsa yttrandefriheten är att det sker genom lag.” Riksdagen stiftar lagarna. Flera av Tidöpartierna är för förbud av huvudduk i skolan. Den här politikern,
Jan Jönsson (L), hatisk motståndare till SD, drev på att Liberalerna under landsdagarna 2023 beslutade att säga nej till förbud att bära huvudduk i skolan. Utan Liberalerna kan regeringen inte föreslå att riksdagen röstar för förbud.
Magdalena Andersson: Du behöver inte gå via partiprogrammet, du kan omgående markera att du och Socialdemokraterna verkligen är beredda att göra allt för den sociala sammanhållningen i Sverige och i ett slag eliminera ett av islamisternas främsta vapen, det separatistiska shariadoket, som signalerar hur långt islamiseringen av ett land har avancerat. Här har du en möjlighet för Socialdemokraterna att markera att ni sätter alla flickors individuella fri- och rättigheter före motviljan mot SD. Socialdemokraterna har en möjlighet att ta åt sig äran för hedersförtryckta flickors frigörelse. Det räcker med att ni meddelar regeringen att ni är beredda att rösta för ett förbud av huvudduk i skolan.
Magdalena Andersson: Här är en sak till som berör dig. Du godkände skattemiljonerna som gjorde att Mattias Gardell kunde etablera CEMFOR. År 2018 tänkte han medverka i en konferens om ”islamofobi” i Istanbul. Och gissa vad: Erdogans Islamofobirapport 2021 har CEMFOR som samarbetspartner.
Rapporten är författad av Emin Poljarevic, Teologiska institutionen, Uppsala universitet, som också han undertecknade kritiken mot MSB:s kunskapsöversikt om Muslimska brödraskapet i Sverige och som dessutom till Dagens ETC sommaren 2022 säger att Muslimska brödraskapet inte är verksamma i Sverige. Här och här är mina brev till Uppsala universitet där jag kräver att han belägger sitt påstående och universitetets svar goddag yxskaft.
Magdalena Andersson: De två andra författarna bör du känna väl från deras verksamhet i ditt partis religiösa sidoorganisation Tro och Solidaritet, Muslimska brödraskapets ettrigaste försvarare efter Mattias Gardell: Anna Ardin och Mattias Irving. Anna Ardin är doktorand vid Marie Cederschiöld högskola. Här kommenterar jag rapporten och skriver om Europaparlamentets kritik av redaktör Farid Hafez, hans nära koppling till Muslimska brödraskapet och den turkiska regimen. Här är svaret från högskolans rektor – goddag yxskaft.
Den 12 oktober 2022 skriver Flammans chefredaktör Leonidas Aretakis artikeln ”Rasisminstitut i Uppsala inleder samarbete med ifrågasatt islamofobirapport” och redogör för tankesmedjan SETA:s nära koppling till president Erdogan. Redaktörerna är desamma men rapporten anges den här gången vara utgiven av Leopold Weiss Institute i Österrike, Farid Hafez hemland. Ingen Aretakis kontaktar kan hitta institutet. Österrikaren av judisk börd Leopold Weiss (1900–1992) konverterade till islam 1926 och tog sig namnet Muhammad Asad. Han är ett mycket viktigt namn för Muslimska brödraskapet, särskilt för Muslimska brödraskapets chefsideolog Sayyid Qutb som citerar ur hans verk, och för islamismens utveckling i Pakistan. Jag skriver om Leopold Weiss/Muhammad Asad i det här blogginlägget. Ett mycket noggrant uttänkt namnval för att fronta SETA.
Leonidas Aretakis gräver för att få reda på vem som fattade beslut att CEMFOR skulle samarbeta och bollas hit och dit och hamnar till slut hos Gardell som säger att han 2018 inte hade koll på vilka SETA var. Han tycker att rapporten är ”jätteviktig”. Han säger att islamofobi är ett av hans forskningsfält. Men nu var det ju inte för forskning om ”islamofobi” som Nathan Söderblom-professuren inrättades. Såvida inte Konsistoriet ändrade professurens inriktning när Gardell fick den.
Tjugo förlorade år av forskning om islams påverkan på världspolitiken och stenhård polarisering i Sverige.
Magdalena Andersson: Du har bidragit till polariseringen genom skattemiljonerna till CEMFOR.
Hamas är Muslimska brödraskapets palestinska gren. Hamas mål är att utplåna Israel. Hamas gjorde Gaza till en shariadiktatur. Hamas byggde avancerade tunnelsystem under Gazas mark som de använt till att smuggla in vapen och bygga raketer och avfyra raketer från mot Israel. Hamas placerade sina högkvarter i daghem, skolor och på sjukhus som därmed förvandlades till militära mål. Hamas byggde inga skyddsrum åt sina medborgare. Hamas betraktar sina medborgare som mänskliga sköldar och kallar stolt sina medborgare för martyrer. Den 7 oktober 2023 attackerade Hamas med hjälp av andra terroristorganisationer och civila Gazabor oskyldiga civila israeler, utsatte dem för fasanfulla skändligheter och hårresande sexuella övergrepp. Civila israeler, inklusive nio månader bebisen Kfir Bibas och hans fyra år gamla bror Ariel Bibas, togs som gisslan i syfte att utpressa Israel att frige fängslade palestinier. Efter en månad ströps Kfir och Ariel Bibas med bara händerna av palestinier, barnens kroppar krossades med stenar så att Hamas skulle kunna hävda att de dog i ett israeliskt anfall. Hamas höll dem kvar i Gaza fram till februari 2025 och ställde i full soldatmundering till ett groteskt spektakel när de överlämnade kistorna.
Hamas har ända sedan 7 oktober 2023 backats upp av Qatar, Iran, Hizbollah och Jemens huthirebeller.
Irans, Hamas, Hizbollahs och Jemens huthirebellers gemensamma ansträngningar att utplåna Israel är som gjort för forskning om islams påverkan på världspolitiken.
Vad gör innehavaren av Nathan Söderblom-professuren? Han skriver 3 februari i Aftonbladet ett brinnande försvar för Hamas, ”Sverige kommer dömas hårt i folkmordsfrågan. Historiker kommer att peka ut de ’ruttna äpplena’”.
Jag betonar än en gång: Hamas byggde inte, likt Israel, några skyddsrum åt Gazas medborgare.
Här är några citat ur Mattias Gardells artikel:
Bilderna på människor som vandrar genom Gazas månliknande ruinlandskap etsar sig fast. Vapenvilan har gjort det möjligt för palestinier och reportrar att dokumentera ödeläggelsen utan att själva bli offer för den högteknologiska israeliska dödsmaskin som under nära femton månader systematiskt sökt utplåna mänskligt liv.
Materialet för framtidens historiker växer. Bland de frågor som sannolikt kommer att diskuteras är hur svenska politiker, företag och universitetsledningar förhöll sig till det folkmord som utvecklades inför deras ögon.
Sannolikt kommer en kategori av framtidens historiker tala om ”svensk eftergiftspolitik” medan andra kommer anföra data som talar för att svenska politiker, universitetsledningar och företag samverkade med Israel i folkmordets tid för att de ansåg det tjäna deras egna och svenska intressen.
Liksom i tidigare folkmordsforskning kommer framtidens historiker brottas med problemet att så många tittade bort eller tystnade inför folkmordets ohygglighet. Argumentet att de ”inte visste” blir i ljuset av det livestreamade folkmordet i Gaza måhända svårt att upprätthålla, men kan förekomma.
Och vad kommer framtida historiker att säga om Mattias Gardell?
Må Mattias Gardell och Teologiska institutionen, Uppsala universitet, för all framtid förknippas med detta groteska spektakel som Hamas iscensatte när de överlämnade Kfir och Ariel Bibas kistor.
4 mars 2025
Mona Lagerström fil dr