”Islamofobi?” SVT tar ställning mot kritik av vidskepelse? Islam är vidskepelse, liksom judendomen och kristendomen. Vi har inget hädelseförbud i Sverige.
Jag efterlyser en oberoende utredning om graden av kunskap om politisk islam inom SVT och SVT:s stiftelse och SVT:s bidrag till islamiseringen av Sverige. Med islamisering avser jag omvandling av vår svenska sekulära rättsstat i riktning mot en religiös diktatur.
Programdirektör Eva Beckman skriver 25 oktober ett inlägg på SVT:s blogg i samband med att Stina Wollters planerade program lyfts ur tablån. Jag har många frågor om det inlägget, särskilt om vad SVT lägger in i uttrycket ”tar ställning mot islamofobi”.
Eva Beckman: Exakt hur lyder SVT:s policy om att SVT är partiska i frågan om antisemitism och islamofobi? Vilka inom SVT formulerade policyn? När trädde policyn i kraft? Exakt hur definierar SVT islamofobi?
Andra namn som förekommer i det här inlägget är bland andra forskaren Sameh Egyptson, specialist på islamistiska Muslimska brödraskapets svenska gren, islamisterna Amanj Aziz, hans drev mot biträdande rektor Linnea Lindquist, och kompisen författaren Johannes Anyuru, flitig gäst i SVT-programmet Babel, samt Valley Ghanem och Salahuddin Barakat, Islamakademin Malmö, stora beundrare av Johannes Anyury, alla fyra representanter för shariapolitiska extremhögern, även kallad Allah-ensam-rörelsen i min bok om Muslimska brödraskapets förtrupp i Sverige. Jessika Gedin, Babels programledare som aldrig skulle låta en nazist sitta i Babels författarpanel och beklaga att amerikanska bomber släpptes ner över Nazityskland. Även vänsterpartisten Nadja Awad och hennes koppling till Amanj Aziz nämns. Liksom SVT:s VD Anne Lagercrantz som var relativt färsk på jobbet som divisionschef för nyheter och sport på SVT när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) publicerade den första kunskapsöversikten om Muslimska brödraskapet i Sverige februari 2017 och SVT i nyheterna ställde sig på Muslimska brödraskapets sida. Över sju förlorade år.
Anne Lagercrantz: Tog SVT ställning mot ”islamofobi” när SVT lät en aktivist, Rashid Musa, från extremt judehatande Muslimska brödraskapet avfärda MSB:s kunskapsöversikt som ”rasistiska konspirationsteorier”? Läste någon på SVT över huvud taget kunskapsöversikten? Landets islamforskare ställde sig mangrant på Muslimska brödraskapets sida.
Först ett förtydligande. ”Konflikten” gäller inte ”Israel och Palestina” som Eva Beckman så slappt skriver utan om Israels försvarskrig mot raketanfallen från Gaza, Libanon, Jemen och Iran. Hamas bestialiska terrorattack med grovt fasaväckande sexuellt våld 7 oktober 2023 och Hizbollahs raketanfall dagen efter inledde kriget som drabbat Gazaborna särskilt hårt eftersom Hamas inte byggt några skyddsrum åt Gazas medborgare. Hamas styr Gaza med järnhand. Hamas vann lokalvalen 2006 i Gaza, kastade efter en blodig strid ut Fatah och gjorde Gaza till en religiös diktatur. Fatah finns i Judeen och Samarien, kallad Västbanken. Hamas är Muslimska brödraskapets palestinska gren. Inga val har förekommit i Gaza sedan 2006. Yttrandefrihet, mötesfrihet, religionsfrihet existerar inte. Och inte heller några skyddsrum. En BBC-journalist intervjuade för en tid sedan representanter för Hamas i Doha, Qatar, och de sa att de inte ångrar någonting och att vad som hänt Gaza och Gazaborna inte var Hamas ansvar. Inslaget sändes i programmet Unspun World with John Simpson 15 november 2024, ca 17 minuter in i programmet.
Nyligen publicerade Israels försvarsmakt IDF en video som visar hur Hamas torterar Gazas medborgare. IDF hittade filmerna efter en räd i en av Hamas militärbaser. Här är några bilder.
De två nedre bilderna är från Daily Mail. Notera att Hamas torterare är civilklädda.
På grund av det grasserande judehat som skriks ut på våra gator och torg sedan 7 oktober 2023 inleder jag med vad Muslimska brödraskapets chefsideolog egyptiern Sayyid Qutb (d. 1966) skriver om sitt hat mot judar för att försöka ge en vink om hur djupt judehatet är inom Muslimska brödraskapet, vars svenska gren år efter år efter år, trots vass kritik, till de årliga Muslimska familjedagarna, som Johannes Anyuru medverkade i, bjöd in talare med en judefientlig retorik.
Exempelvis Salah Sultan.
Om judehat
Sayyid Qutb, den flitiga författaren, publicerade i början av 1950-talet skriften ”Our struggle with the Jews” (Ma’rakatunā Ma’a al-Yahūd). Alltså muslimernas kamp mot judarna. Saudiarabiens regering gav år 1970 ut en samling av Qutbs skrifter, inklusive essän, och gav samlingen titeln Our struggle with the Jews, skriver Ronald L. Nettler i Past trials & present tribulations. A Muslim fundamentalist’s view of the Jews (1987) som avslutas med en översättning till engelska av Qutbs essä. Nettler kallar Qutb fundamentalist. Jag kallar Qutb religiös fanatiker. Qutb går igenom vad det står i Koranen om judar (bokens folk som redan hört Guds tal och ”förvrängt” det) och anklagar samtidens muslimer för att de inte går tillbaka till Koranens vittnesbörd om judar. Qutb är väl förtrogen med Koranen, han har publicerat ett omfattande verk korantolkningar. Han inleder essän om judarna med att det muslimska samfundet fortfarande lider av judarnas ränksmiderier och falskhet på samma sätt som på profeten Muhammeds tid, men att dagens muslimer inte likt sina förfäder går tillbaka till Koranen för att lära sig hur de tidiga muslimerna överlistade judarnas ränksmiderier. Qutb framhåller hur sant Koranen vittnar om de icke-troendes natur, när, var och hur muslimer än träffar på dem. Åtskilliga koranverser redogör för dispyter mellan bokens folk (judar och kristna) och muslimer ”de som tro”. Innebörden i och bakgrunden till dispyterna lär enbart de som var närvarande på 600-talet ha kunskap om. Qutbs tolkning av passagerna om judar i Koranen är att judarna gör allt de kan för att leda muslimerna bort från islam. Verserna han inledningsvis citerar ur Koranen lyder på svenska:
K.V. Zetterstéen: ”Önsken I väl, att de skola sätta tro till eder, ehuru en del av dem redan hört Guds tal och fastän de förstått det, förvrängt det mot bättre vetande.
Då de möta dem, som tro, säga de: ’Vi tro’, men då de varda ensamma med varandra, säga de: ’Skolen I förtälja dem vad Gud uppenbarat för eder, för att de skola tvista med eder därom inför eder Herre? Haven I då intet förstånd?’ Veta de då ej, att Gud vet vad de hemlighålla och vad de yppa?” (2:70–71)
Mohammed Knut Bernström: ”Hoppas ni att de skall tro på er, fastän [ni vet att] flera av dem, efter att ha lyssnat till Guds ord och förstått det, med vett och vilja förvanskade det?
När de möter dem som har antagit tron säger de: ’Vi är [också] troende.’ Men när de är ensamma säger några [av dem till de andra]: ’Talar ni om för dem vad Gud har uppenbarat för er, så att de kan utnyttja det som argument [mot er], när ni tvistar med dem inför er Herre? Hur använder ni ert förstånd?’ Vet de inte att Gud känner deras hemligheter lika väl som det som de öppet tillkännager?” (2:75–77)
Qutb avslutar essän med att efter allt ont judarna ställt till med gav Allah muslimerna makt över dem. ”Muslimerna utvisade dem från hela Arabiska halvön…” När judarna återvände på nytt med sitt ondskefulla agerande lät Allah ända fram till den moderna tiden sända sina tjänare för att näpsa dem. ”Sedan gav Allah Hitler makt över dem.” Judarna fortsatte med att anstifta ofärd i samband med att de grundade Israel, och tog ”arabernas land”. Muslimerna kan inte känna sig säkra förrän de bevittnar hur solidariteten hos ”falskhetens folk” upplöses och kollapsar. Det är Israels utplåning han efterlyser (s. 86–87).
Det är detta invandrade fanatiska judehat och hämnd vi påminns om ända sedan 7 oktober 2023 av allt skrän på våra gator och torg. Detta fanatiska judehat visar varför det var korrekt att kräva att SVT lyfte ut Stina Wollters planerade program. Det fattade inte Eva Beckman när hon i Aktuellt försvarade Wollters program. Att lyfta ut Stina Wollters program ”på obestämd tid” först när massiv kritik riktats mot det planerade programmet och efter det att SVT fått kunskap om ännu ett judehatiskt inlägg, är verkligen inte att ta ställning mot antisemitism. Beckman skriver: ”Senare beskrev Wollter det själv som ett misstag och bad om ursäkt.” Det kan knappast kallas för ”misstag” av Stina Wollter att efter Hamas bestialiska attack och fasaväckande sexuella våld publicera ett grovt antisemitiskt inlägg. Stina Wollter bör efter sina offentligt publicerade judehatiska inlägg vara portad från SVT för all framtid.
Eva Beckman: Varför likställer du och SVT antisemitism med ”islamofobi”? Den 19 augusti 2018 beskriver jag i det här blogginlägget riksdagsledamot Erik Ullenhags (FP/L) hårresande riksdagsmotioner i början av 2000-talet där han likställer ”islamofobi” med antisemitism. Ullenhag var integrationsminister 2010–2014 och öste skattemiljoner över ”kampen mot islamofobi”, skattemedel som hamnade rakt i fickorna på islamisterna och stärkte deras krig mot kritiker av deras totalitära politiska tolkning av islam, behändigt stämplade som ”islamofober”.
När Alice Bah Kuhnke (MP) var kultur- och demokratiminister gick hon i Ullenhags fotspår och bjöd in Muslimska brödraskapets aktivister till dialogmöten och sakråd och följde aktivisternas uppmaning att inlemma ”islamofobi” i nationell plan mot rasism, vilket jag skriver om i min bok om Muslimska brödraskapets förtrupp i Sverige (s. 177–189).
Judar är en etnisk grupp, dessutom grundlagsskyddad minoritetsgrupp i Sverige. Antisemitism handlar inte om kritik av religionen judendomen utan om hat mot och fördomar om judar, alltså människor, judehat. Vilket Sayyid Qutb demonstrerar. Islam är en religion. Religion är vidskepelse. Organiserad religion bygger på texter. Texter tolkas av människor. Därför går det inte att tillämpa lagen om hets mot folkgrupp om religionsutövare, eftersom en och samma religions texter tolkas på alla möjliga sätt, demokratiska som odemokratiska enligt svensk lag.
Vad gäller islams trosfränder så finns det individer som tolkar islam som en andlig religion, som den enskilda personens privata relation med sin gudom och som därför inte gör något väsen av sin vidskepelse. Islam är en privatsak.
Människor är olika skapta, somliga har fallenhet för religion och mystik, andra har över huvud taget ingen fallenhet alls för religion och mystik. Därför är det extra problematiskt när religion och politik kombineras och krav framställs att påbud efterlevs.
Islamismen
Sedan första halvan av 1900-talet har olika politiska väckelserörelser baserade på islam vuxit fram i Mellanöstern och på Indiska halvön, väckelserörelser drivna av en revanschlystnad, präglad av drömmen om att återupprätta islams storhetstid för över tusen år sedan, därför bedriver de en intensiv kamp mot den västerländska civilisationen, betraktad som materialistisk, till förmån för den islamiska civilisationen där Allah är den högste politiska ledaren. Enligt dessa väckelserörelser är den religiösa islamiska civilisationen och den materiella västerländska civilisationen inkompatibla.
Det handlar alltså, från väckelserörelsernas sida, om civilisationernas kamp, något svenska politiker och uppenbarligen SVT ännu inte har fattat. Här är några av alla mängderna böcker som förklarar denna civilisationskamp ur väckelsepredikanternas perspektiv som manar muslimer att gå tillbaka till religionen och leva islamiskt, de förespråkar vikten av islamisk utbildning och avståndstagande från ”besmittande” västerländsk utbildning, böcker både Eva Beckman och SVT:s VD Anne Lagercrantz bör läsa noggrant, mycket noggrant för att greppa vad som pågår i Sverige, inte minst vad gäller makten över förskolor och skolor, som Amanj Aziz drevande mot Linnea Lindquist är ett exempel på.
Böckerna jag har valt ut, en droppe i havet av alla böcker på alla upptänkliga språk världen över, hänger ihop. Bok nummer två och fyra har långa citat ur bok nummer ett (författaren österrikisk konvertit av judisk börd, bok publicerad 1934, jag skriver om honom här), författaren (Qutb) till bok två och tre skriver förord till bok fyra (vars indiska författare dog 1999), bok tre översattes till persiska 1967 av Irans nuvarande ayatolla Ali Khamenei. Bok fem är skriven av grundaren (d. 1979) till Muslimska brödraskapets tvillingorganisation på Indiska halvön. Författarna till bok fyra och fem ingick i den första styrelsen för missionsuniversitetet Islamiska universitetet i Medina grundat 1961 som utbildar utländska missionärer i den reaktionära wahhabistiska läran som sedan återvänder till sina hemländer och bedriver mission. Många av dessa missionärer, kallade salafister, är verksamma i Sverige. Båda författarna ingick också bland grundarna av Muslim World League etablerad 1962 med säte i Mekka. Alla fyra författarna var viktiga influenser till den islamiska revolutionen i Iran 1979. Bara det är ett skäl för Beckman och Lagercrantz att studera böckerna noga och definiera vad SVT menar med ”islamofobi”.
Författaren till bok nummer fem ligger bakom det kaos Pakistan befinner sig i och som den indiska satirtecknaren Manoj Kureel redovisar i sin svidande satir över européers naivitet som Anders Holmberg helt missade när han fokuserade blicken på pakistanierna och inte såg sig själv i bildernas europeiska man. Här och här och här skriver jag om satirteckningarna.
Väckelserörelsernas politiska ideologi går under benämningen islamism. Islamism är den fjärde totalitära politiska ideologin i Europa efter kommunismen, fascismen, nazismen.
De islamistiska väckelserörelserna är sedan decennier verksamma i Sverige, exempelvis skattefinansierade glödande judefientliga Muslimska brödraskapets svenska gren Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) med sina avknoppningar och moskéer i Stockholm, Göteborg och Växjö, se till exempel Sameh Egyptsons doktorsavhandling Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige (2023). Sameh Egyptsons avhandling bör ligga på Eva Beckmans skrivbord. Beckman bör upprätta en lista på Muslimska brödraskapets aktivister verksamma i Sverige som Egyptson anger och se till att varenda SVT-journalist har den listan att utgå från när Brödraskapets aktivister kontaktar SVT för att göra sin röst hörd. Särskilt Stockholms stora moskés VD Mahmoud Khalfi vill väldigt gärna framträda i TV och låtsas att han är ”muslimernas” talesperson.
Här i Sverige finns också icke-skattefinansierade Hizb ut-Tahrir (Befrielsepartiet). Båda dessa extremt västfientliga rörelser har som mål att införa ett globalt kalifat, en gudsstat. Hizb ut-Tahrir är inte skattefinansierade eftersom de till skillnad från Muslimska brödraskapet är öppna med att de tar avstånd från det demokratiska styret, läs här.
De olika västfientliga väckelserörelserna backas upp av oljerika länder. Den svenska sekulära rättsstaten är under attack från Iran, som till och med anlitat agenter för att lönnmörda svenska judar, Saudiarabien, Qatar och Turkiet för att nämna några stater. Och inte minst Organisation of Islamic Cooperation (OIC) med säte i Saudiarabien, varma anhängare av begreppet ”islamofobi” och varma anhängare av globalt hädelseförbud och ännu varmare anhängare av den islamiska civilisationens överhöghet över den västerländska civilisationen, vilket Sverige fick känning av i samband med koranbränningarna. OIC lyckades 2022 efter åratals försök med Pakistans hjälp driva igenom att FN deklarerade att 15 mars ska vara ”den internationella dagen för att bekämpa islamofobi”. Ett paradexempel på den pågående civilisationernas kamp.
Islamismen har många anhängare i Sverige, vilket är skälet till att lagen om hets mot folkgrupp inte kan tillämpas på islams trosfränder utan att exakt definiera vilka trosfränder som avses, de demokratiskt sinnade eller de extremt västfientliga motståndarna till den sekulära rättsstaten och dessutom fanatiska judehatare. Kollektivordet ”muslimer” går inte att tillämpa. Hamas är muslimer. Hizbollah är muslimer. Ayatollorna i Iran är muslimer. Muslimer utgör inte en folkgrupp.
Eva Beckman: Är SVT partiska i frågan om islamism? Exakt vad är SVT:s inställning till islamism? Finns det något policydokument om hur SVT ska förhålla sig till islamism och islamister? Betraktar SVT islamism som en rumsren politisk ideologi? Fascism och nazism är i Sverige inte rumsrena politiska ideologier. Kommunism och islamism däremot är i många kretsar rumsrena. Islamister, exempelvis Muslimska brödraskapets svenska gren Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) med avknoppningar, har i decennier finansierats med offentliga bidrag, inte minst från Myndigheten för stöd till trossamfund (SST), Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), kommuner, regioner. Deras aktivister bjuds in till möte med statsministern och Jakob Forssmed i Sagerska huset.
Statsministern bjuder in aktivister som bedriver inbördeskrig mot den västerländska civilisationen i syfte att den religiösa islamiska civilisationen ska gå segrande ur striden. Och statsminister Ulf Kristersson ler stort och välkomnande på bilder från mötena.
Hamas är som nämnts Muslimska brödraskapets palestinska gren. Skattefinansierade IFiS och Hamas är bröder. Göteborgs moské, som ingår i islamistiska Muslimska brödraskapets svenska gren, höll bön över Hamas ledare Ismail Haniyeh, en av konstruktörerna bakom terrorattacken 7 oktober 2023. Så hur står det egentligen till med SVT:s inställning till islamism? Partisk? Eller opartisk?
Det krävs inget våld för att omvandla en sekulär rättsstat till en religiös diktatur. Det räcker med lata journalister och lata politiker och islamforskare som agerar missionärer.
Alla människors lika värde?
Eva Beckman: Exakt vad menar du med att SVT är partiska och tar ställning mot ”islamofobi”? Mot kritik av islam? Mot kritik av islamister? Mot kritik av Hamas ledarskikt Ismail Haniyeh och Yahya Sinwar? Mot kritik av Hizbollahs ledare Hassan Nasrallah. Kan man använda det slitna begreppet ”alla människors lika värde” om dessa tre män och israelerna som våldtogs och mördades och togs som gisslan 7 oktober 2023 och alla Gazabor som fått sätta livet till på grund av Hamas bestialiska terrorattack och Hizbollahs snabba stöd? Kan man använda ”alla människors lika värde” om Irans ledare ayatolla Ali Khamenei, som orkestrerar Hamas, Hizbollahs och Jemens huthirebellers attacker mot Israel, och israelerna, alla Gazabor, libaneser och jemeniter som fått sätta livet till på grund av dessa herrars agerande i syfte att säkerställa den islamiska civilisationens överhöghet över den västerländska civilisationen?
Kan man använda ”alla människors lika värde” om inbördeskrigare i Sverige och försvarare av det demokratiska styret?
Inbördeskrigarna
Med inbördeskrigare avser jag i detta blogginlägg de inledningsvis nämnda representanterna för shariapolitiska extremhögern eller annorlunda uttryckt, extremisterna, antidemokraterna, separatisterna, islamisterna: Amanj Aziz, Institutet för samhällsanalys Insan, tidigare Nyansmuslim, författaren Johannes Anyuru, ständig gäst i SVT-programmet Babel, hyllad av Valley Ghanem och Salahuddin Barakat, Islamakademin Malmö.
Inbördeskrigaren Amanj Aziz, av skattefinansierade Islamakademin kallad ”en av Sveriges eldsjälar som kämpar i fronten med frågor som rör islamofobi och andra propagandanarrativ i svensk media”,
är på tapeten igen i samband med Insans drev mot biträdande rektor Linnea Lindquist. Här är inlägg från Facebook och X. Notera vad jag skrev ovan om vikten av makten över förskolor och skolor.
Amanj Aziz är snyltare, bidragsentreprenör, han har gjort ”islamofobi” till en affärsverksamhet och har i åratal mjölkat Sverige på offentliga bidrag. Han krigar mot den sekulära rättsstaten samtidigt som han ser till att bli försörjd av Sverige.
Vänsterpartisten Nadja Awad, tidigare redaktionsmedlem i Nyansmuslim om ”islamofobi” på sitt Instagramkonto:
Den 15 mars 2017 avslöjade journalisten Sofie Löwenmark att Sveriges förenade muslimer (SFM), där Amanj Aziz är ett viktig namn, tillskansat sig medel från MUCF, ”SFM sprider våldsbejakande islamism för skattepengar”. Föreningen sprider antisemitiska, homofoba och kvinnoföraktande budskap, skriver Löwenmark, samtidigt som de får bidrag av MUCF. Föreningen tvingades betala tillbaka över en halv miljon kronor. Sofie Löwenmark skrev nyligen artikeln ”Så gör islamister för att ta makten över skolan”. Jag citerar: ”De senaste veckorna har det pågått ett sådant drev mot rektor Linnea Lindquist. Argumenten går igen och det gör också de islamister och aktivister som deltar.”
I min bok om Muslimska brödraskapets förtrupp i Sverige (2018) listar jag mängder med inbördeskrigare och efterlyser att de utvisas, bland andra kurden Amanj Aziz. ”Han är ökänd för sin medverkan i olika demokratifientliga föreningar som bjudit in hatpredikanter som är portförbjudna i andra länder. Han ska behandlas på exakt samma sätt som nynazister behandlas. Han bedriver inbördeskrig mot de grundläggande demokratiska principer det svenska samhället vilar på. Hans mål är ett kalifat, styrt av hans tolkning av sharia. Han kallar sig muslimsk aktivist”, skriver jag. Dessutom: ”Han skriver på bloggen Nyansmuslim och vältrar sig i självömkan och hat mot det land som välkomnat honom. Han använder Algeriets befrielsekamp från Frankrike som jämförelse med ’kolonialmakten’ Sverige”, där invandrarna är de ”koloniserade” (s. 67). Jag citerar från Amanj Aziz inlägg ”Svenska kopplingar till den globala islamofobi-industrin” på Nyansmuslim 30 november 2015. Jag skriver ”Notera det nedsättande ordet ’husmuslimer”, alltså muslimer som respekterar den sekulära rättsstaten Sverige:
Amanj Aziz är en samhällsfara. Han ägnar sig åt samhällsomstörtande verksamhet under religionens täckmantel. Amanj Aziz och författaren Johannes Anyuru är bröder.
I det här blogginlägget 22 augusti 2024 skriver jag om Johannes Anyurus koppling till det extremt judefientliga Muslimska brödraskapets svenska gren och hans stöd till Hamas skoningslösa religiösa diktatur i Gaza. Han är enormt uppskattad av den skattefinansierade Islamakademin i Malmö.
Särskilt efter hans medverkan i Babel 1 november där han ingick i författarpanelen. Programledare Jessika Gedin säger att nu ska vi prata om den stora amerikanska romanen och eftersom USA snart går till val som väl angår hela världen har Babel bett författarpanelen att med hjälp av böcker de valt försöka förklara ”var den amerikanska själen står inskriven”. Sofia Rönnow Pessah väljer Middlesex publicerad 2002 av Jeffrey Eugenides, med grekiska rötter, en generationsroman om hur det är att komma som grekisk invandrare till USA. Christoffer Carlsson väljer To kill a mockingbird publicerad 1960 av Harper Lee. Båda dessa författare i panelen håller sig till hur böckerna gestaltar förhållanden i USA. Johannes Anyuru väljer Don DeLillos roman Under jord som kom 1997 och blandar in Gaza. Han har med sig ett sönderläst exemplar för att visa hur mycket han älskar den boken och inleder med följande ord:
Jag vaknar liksom varje dag och har gjort det i ett år och ser döda människor i Gaza. Varje dag, jag vet inte hur det är för er men jag ser döda människor. Människor som brinner, som begravs levande och så vidare. En kvinna som håller sin dotter i två plastpåsar.
”Och det är ju amerikanska bomber som åstadkommer detta döende i Gaza. Och när jag tänker på den amerikanska romanen så tänker jag … Det är omöjligt för mig att börja prata om USA utan att först börja där.” Sedan säger han att migrantberättelsen Under jord är den amerikanska romanen för honom, att den handlar om två bröder som växer upp i 1950-talets USA. Efter en snabb beskrivning av handlingen som utspelar sig från andra världskriget till millenieskiftet säger han: ”Jag har läst den boken tusen gånger från olika håll. När jag återvänder till den nu så finns det ändå ingenting i den som berättar. Hur kan detta land … smälta … att man dödar barn varje dag?”
Anyuru talar om hur USA släppt bomber under hela hans uppväxt och skickat drönare som avrättar folk men får ingen förklaring i romanen. ”Den här kvinnan med sitt barn i plastpåsar. Hon ryms inte i den här romanen. Och det är ganska intressant.” Han tror att det har att göra med imperiet, att boken är skriven inifrån imperiets hjärta och det finns vissa saker man inte kan se.
Under jord kom ut 1997. Anyuru är född 1979. Alltså är det bomberna USA fällt och drönare som avrättat folk under hans arton år han saknar i romanen?
Jag kan se konsekvenserna utanför imperiet av USA:s bomber. USA bombade Dresden tillsammans med brittiska RAF 13–15 februari 1945, 2 500 bombplan fällde 3 500 ton brandbomber. Tiotusentals civila dödades. Den amerikanska författaren Kurt Vonnegut (1922–2007) var krigsfånge i Dresden när staden bombades. Han skriver i antikrigsromanen Slakthus 5 publicerad 1969 om sin upplevelse av bombningen av Dresden då han befann sig i slakthusets bunker långt under jord. Den 8 maj, segerdagen, kapitulerade Nazityskland. Hade Europa varit en bättre kontinent att leva på om Hitler hade vunnit andra världskriget? USA fällde atombomber över Hiroshima och Nagasaki 6 augusti och 9 augusti 1945. Närmare 300 000 dödades. Japan kapitulerade 15 augusti och undertecknade kapitulationen 2 september. Ska vi anklaga USA för att amerikanska soldater bidrog till att andra världskriget tog slut? Ska vi anklaga USA för att amerikanska soldater bidrog till att första världskriget tog slut?
Hamas ledare använde de miljarder bidragspengar de höstat in till att sko sig själva och bygga tunnlar och vapen i syfte att förinta Israel. Ledarna, som inte befann sig på säker mark i Qatar, gömde sig och sina familjer i tunnlarna. Men byggde inga skyddsrum åt Gazas medborgare. I stället använder Hamas Gazas medborgare som mänskliga sköldar och placerar sina kommandocentraler i skolor och sjukhus.
Hamas har förvandlat Gaza till en religiös diktatur som torterar Gazas medborgare och använder medborgarna, inklusive barn, som mänskliga sköldar. Är det djupsinnigheter Anyuru kläcker ur sig?
Det anser uppenbarligen inbördeskrigarna libanesen Salahuddin Barakat
och Barakats senaste fru Valley Ghanem, född i Beirut av en libanesisk mamma, uppvuxen i Damaskus enligt den här artikeln.
Hon var tidigare projektledare för den judisk-muslimska föreningen Amanah, som bröt samman när Hamas attackerade Israel och Amanahs muslimska ledare Barakat blixtsnabbt ställde sig på Hamas sida. När judarna i Malmö behövde muslimernas stöd som allra mest vände Barakat dem ryggen och lät Amanah gå i graven. Valley Ghanem är verksamhetsutvecklare på Islamakademin i Malmö. Hon blir hänförd av broder Anyurus tal i programmet Babel meddelar hon på Facebook.
Valley Ghanem hävdar på Facebook att Anyuru talar ”med hela den svensk-muslimska rösten”.
Verkligen?
USA-tillverkade bomber, inte Hamas terrorattack 7 oktober förra året och att Hamas behandlar Gazaborna som mänskliga sköldar, är skyldiga till död och förintelse i Gaza?
Valley Ghanem var tidigare projektledare för Amanah. Lena Posner Körösi grundade Amanah tillsammans med det extremt judefientliga Muslimska brödraskapets studieförbund Ibn Rushd, vilket jag skriver om i det här blogginlägget 16 augusti 2021. Salahuddin Barakat och en judisk rabbin i Malmö skulle demonstrera hur fredligt judar och muslimer i Malmö kan leva och lär ha besökt många skolor. Jag har skrivit mängder med blogginlägg om extremt västfientliga könsapartheidextremisten Salahuddin Barakat och inläggen han publicerade på Islamakdemins hemsida när han etablerade ”läroverket” 2013, bland annat det här inlägget 3 mars 2024 där jag visar alla de numera raderade inläggen som avslöjar Barakats demokratifientliga och kvinnofientliga världsbild. I tio år har han finansierats och omhuldats av Malmö stad. Exakt vad har denna separatist åstadkommit för alla skattemiljoner?
I det här blogginlägget 26 augusti 2023 skriver jag om Valley Ghanems insändare till DN 26 augusti 2023 där hon säger att ”Det är islamofobiskt att förneka islamofobi”. Hon kritiserar individer hon anser är ”islamofobiförnekare”. Hon menar att kritiska muslimer inte har plats i Sverige efter Kristerssons uttalande i Agenda: ”I Sverige är det legitimt att vara islamkritisk. Om man ifrågasätter det är man i fel land.” Hon talar om ”profetförtal”. Hon skriver: ”Islamofobiförnekarna, om jag får lov att mynta ytterligare ett begrepp som kommer reta gallfeber på många, tillåts jobba med nästintill obefintliga krav på förkunskap, vetenskap och belägg.” Det föresvävar henne inte att just de som har satt sig in i politisk islam till varje pris inte vill ha politisk islam i Sverige.
Eva Beckman: Ryms Valley Ghanem inom SVT:s partiskhet och ställning mot islamofobi? Hon respekterar uppenbarligen inte att Sverige inte har ett hädelseförbud, att det enligt lagen är fritt fram att kritisera religioner, inklusive islam.
Det är svenskarna som är islamofober. Det är svenskarna som är rasister. Hur invandrare behandlar varandra talas det tyst om. I texten ovan om Amanj Aziz visar jag hur han kallar invandrare som inte ställer sig på hans inbördeskrigssida för ”husmuslimer”. Här är Valley Ghanems uppfattning om Sydsvenskans prisade journalist Inas Hamdan, som verkligen inte är någon inbördeskrigare. Ghanem kallar henne ”husblatte zio-edition”. Notera att Ghanem var projektledare för den judisk-muslimska föreningen Amanah som fick över 12 miljoner av Arvsfonden. Valley Ghanem är född 1980, Inas Hamdan 1999. Se hur Ghanem, som anlitats av Malmö stad för att tala om ”islamofobi”, behandlar en nästan tjugo år yngre journalist som inte delar hennes världsbild, och hon gör det offentligt. Här skriver Valley Ghanem på Instagram 27 september 2024 om Inas Hamdan i samband med att Hamdan tilldelats Anne Jacobsens memorial Award för utmärkt journalistik. Ghanem inleder: ”Hon som vann Stora Journalistpriset som ’Årets avslöjare’ har äntligen blivit avslöjad.” Hamdan ska ha ”avslöjats” av Victor Pressfeldt, som skrev en skandalartikel i Magasinet Konkret. Ghanem säger att Inas Hamdan ”är uttalad sionist och islamofob”. Hamdan är ”oallmänbildad och inkompetent som journalist”. Ghanem kallar henne ”dum-jäntan”. Ghanem säger att Hamdan har untyttjats ”som ett verktyg av dem på högre positioner, för att göra deras smutsjobb och främja deras sionistiska och islamofobiska agenda”. Ghanem tycker synd om ”husblattar”.
Jag upprepar, Valley Ghanem var projektledare för Amanah, finansierad av bland annat Arvsfonden för att främja judiskt-muslimskt samarbete i Malmö och så vräker hon ur sig det här:
På Facebook 8 oktober 2024 skriver Valley Ghanem ett långt inlägg om vad som är sant och falskt i kriget Israel-Hamas. Bland annat är det falskt att använda uttrycket kriget Israel- Hamas. ”Falskt: Det pågår sedan 7 oktober ett krig mellan Israel och Ham**. Sant: Detta är inte ett konventionellt krig mellan två parter utan ett f0lkm0rd på den pal***inska befolkningen.” Valley Ghanem skriver mängder med debattartiklar där hon beklagar att antisemitismen får så stor uppmärksamhet, bland annat den här i Opulens 6 augusti 2024, ”Varför blir islamofobin inte lika uppmärksammad?” Och den här i Dagens ETC 26 augusti 2024, ”I antisemitism-hysterin finns ingen plats för islamofobi”.
Antisemitism-hysterin.
Hon skriver ”påstått kraftig ökning av antisemitism”.
Islamofobin, i kombination med den förvrängda användningen av antisemitism, kringskär varje muslims liv i det offentliga rummet. Att antisemitism används som ett starkt verktyg för att rättfärdiga pågående folkmord och svenskt stöd till detsamma, gör denna diskurs inte bara skev och osann, utan också livsfarlig.
Så varför stanna kvar i Sverige?
Till och med Krister Thelin visar på X att han har svalt uttrycket ”islamofob”. Det visar hur framgångsrikt inbördeskrigarnas hjärntvätt har varit.
Valley Ghanem fullkomligt sprutar ur sig texter om ”islamofobi” samtidigt som hon föraktar ”sionister”.
Eva Beckman: Exakt vilka krafter i Sverige anser sig SVT stödja genom att ”ta ställning mot islamofobi”? Det är uppenbart att inbördeskrigarna inte ställer sig bakom ”alla människors lika värde”.
Inbördeskrigarna agerar exakt så som de fem väckelsehandböckerna ovan lär ut, predikar den islamiska civilisationens överhöghet över den västerländska civilisationen. Eller med andra ord: de ägnar sig åt civilisationernas kamp där islam är framtidens religion, överlägsen alla andra existerande religioner eftersom islam är universell, religionen för alla tider och alla folk, inklusive Sverige och svenskarna. Återkommande koranverser är verserna som uppmanar ”sanna” muslimer att påbjuda det rätta och förbjuda det orätta. Det är exakt det Valley Ghanem håller på med. Hon är verksamhetsutvecklare på Islamakademin och fiskar febrilt efter pengar med hjälp av anklagelser om ”islamofobi”. Återkommande verser i Koranen är också glorifieringen av martyrdöden. Här visar jag hur indiska författaren Nadwi, till bok nummer fyra ovan, Islam and the world. The rise and decline of Muslims and its effect on mankind, glorifierar martyrdöden. Boken publicerades första gången 1950 på arabiska. ”Jag känner den ljuva doften av paradiset”, säger en krigare.
Glorifiering av martyrdöden
Det finns inte några tillförlitliga källor om islams tidiga historia, som arkeologiska fynd eller utomislamiska källor, som styrker den islamiska traditionen. Enligt den islamiska traditionen började Muhammed (f. 570) för de månggudadyrkande Mekkaborna i fyrtioårsåldern predika att det bara finns en gud, att de ska frukta denna osynliga allvetande allsmäktiga gud som lägger sig i varje enskild människas liv, att domedagen är nära förestående, predika om uppståndelsen från de döda då denna enda gud kommer att döma varje enskild individ till antingen helvetet eller paradiset. Mekkaborna lät sig inte övertalas. År 622 emigrerade Muhammed och hans lilla skara följeslagare till oasen Medina, där fanns flera judiska stammar och där ska Muhammed ha upprättat en teokrati och fått flera följare bland Medinaborna. Muhammed beskrivs som krigsherre. Han låg bland annat i krig med Mekkas ledande klaner och judiska stammar i Medina.
Nadwi nämner tre slag: slaget vid Uhud 625 mellan Muhammed och Mekkaborna, slaget vid Badr 624, även det mellan Muhammed och Mekkaborna, samt slaget vid Kaybar 628 mellan Muhammed och judarna i oasen Kaybar norr om Medina. Nadwi inleder med att muslimernas entusiasm inför livet efter detta gav dem nästan övermänskligt mod, hur paradiset lockade, hur beredda muslimerna var att dö.
”Den ljuva doften av paradiset” och att den muslim som dör martyrdöden kommer direkt till paradiset har undgått DN:s journalist Niklas Orrenius, vilket jag skriver om i det här blogginlägget 17 mars 2024. Scrolla ner till rubriken ”Den ytliga Niklas Orrenius”. Jag kommenterar Orrenius bok Skotten i Köpenhamn. Ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser (2016) särskilt kapitlet ”Blinda fläckar” som avslöjar Orrenius egna blinda fläckar. Orrenius säger i boken att han har skrivit om extremism i femton år men det får man inget intryck av. Boken handlar om Lars Vilks men man får ingen som helst information om varför Vilks var så utsatt, som om islam är fullständigt betydelselöst i sammanhanget. Orrenius likställer Anton Lundin Pettersson, som högg ihjäl tre personer på Kronans skola i Trollhättan torsdag 22 oktober 2015, och Omar El-Hussein, som attackerade Lars Vilks-seminariet i Köpenhamn februari 2015 och dödade två personer, varav en vakt utanför en synagoga, utan att gå in på islams betydelse för Omar El-Hussein. Orrenius: ”Både Omar El-Hussein och Anton Lundin Pettersson agerade utifrån en rasistisk logik – de tog till vapen mot oskyldiga människor på grund av deras ursprung” (s. 377). Min kommentar: ”Ville Omar El-Hussein döda Lars Vilks för att han var svensk? Var Lars Vilks oskyldig i Omar El-Husseins ögon? Det var ju Lars Vilks som var det tilltänkta offret.” Jag återkommer till Niklas Orrenius och hans och DN:s agerande i samband med Sameh Egyptsons disputation 2023 där hans avhandling basunerades ut som ”kontroversiell”. Den är kontroversiell enbart från Muslimska brödraskapets sida eftersom så många hundratals miljoner offentliga bidrag står på spel.
Först återknyter jag till Eva Beckman och SVT och frågar mig vilka blinda fläckar har SVT och SVT:s programdirektör när det gäller politisk islam, eller islam över huvud taget, eftersom det varit så tyst från SVT:s sida ända sedan 2006 då Uppdrag granskning sände två program om islamismens framväxt i Sverige, del 1 den 25 april 2006 och del 2 den 2 maj 2006. Ingenting om islamismens utbredning och de olika islamistiska rörelser som är verksamma i Sverige har sänts efter det att Hanna Stjärne blev VD och Anne Lagercrantz anställdes, som om islamismen försvann från Sverige i och med Stjärnes och Lagercrantz ankomst till SVT 2015. Eva Beckman har varit anställd på SVT sedan 1999.
SVT:s blinda fläckar?
För några dagar sedan, 17 november för att vara exakt, publicerade forskaren Magnus Norell i nätpublikationen Kvartal en utomordentligt viktig artikel som Anne Lagercrantz och Eva Beckman bör lära sig utantill, vartenda ord, ”Sverige dåligt rustat när islamismen växer i Europa”. Norell inleder med följande ord:
Frågan om politisk islam – dess olika delar, utbredning och aktiviteter – har i Sverige varit radioaktiv under ganska många år nu.
Han redogör för antologin Handbook of political Islam in Europe där 41 forskare av olika nationaliteter, inklusive Magnus Norell, medverkar. Norell skriver att Sverige är ett av de länder som sämst klarat av att hantera ”islamism i dess olika former”. Han lyfter fram hur samtliga regeringar, oberoende av politisk färg, sedan 1990-talet betalat ut mångmiljonbelopp till diverse islamistiska föreningar, inte minst Muslimska brödraskapets föreningar, som alla aktivt verkar för att omdana det svenska samhället. Han skriver att bokens redaktörer betonar att politisk islam inte kan existera utan islam, att målet är att ”omvandla hela samhället: politiskt, socialt och kulturellt”. Forskarna betonar också att aktivisterna framhåller islam ”som överlägsen all annan religiös eller politisk ideologi, samtidigt som man hänvisar till sig själva som offer och förtryckta”. Det här stämmer exakt med Amanj Aziz och Valley Ghanems agerande som jag beskriver ovan. Forskarna betonar också antisemitismen och homofobin, samt ”slöjan som politiskt vapen”, vilket jag skrivit om sedan 2016 och som jag återkommer till.
Som jag nämner ovan syftar väckelsepredikanterna med sina böcker till civilisationernas kamp. Böckerna går ut på att beskriva den islamiska civilisationens överlägsenhet över den västerländska. Den som är road av historia bör läsa deras beskrivningar av Europas historia och varför den är så underlägsen. Här gör Norell en viktig insats när han lyfter fram hur författarna till boken han redogör för betonar värdet av att grundligt sätta sig in i exakt vilka värderingar den västerländska civilisationen vilar på:
De påpekar också att för att rätt kunna bemöta de hot som politisk islam faktiskt utgör, utan att inskränka på de grundläggande fri- och rättigheter vi tillkämpat oss genom åren, måste hela samhällsapparaten användas. Det innebär också att vi i Väst måste ta en seriös diskussion om våra egna värderingar och vad som krävs för att stå upp för dessa. Här påminns om att politisk islam, även den icke-militanta formen som till exempel det Muslimska brödraskapet står för, har som mål att förändra våra samhällen i grunden. För att kunna bemöta detta krävs först och främst en insikt om problemet och sedan en förmåga att rätt hantera och bemöta dessa hot.
Vidare nämns utländska regimers påverkansoperationer, Turkiet, Saudiarabien, Qatar, Iran. Norells slutkommentar:
Forskarna avslutar med några policyrekommendationer. Flera av texterna tar upp problemet med att politiker, media och samhället i stort under lång tid vägrat, eller inte vågat, ta upp politisk islam till diskussion. Ett minimumkrav är därför att satsa mer på att belysa fenomenet och, i tillägg, strama upp reglerna så att de odemokratiska krafter som politisk islam faktiskt utgör, inte kan fortsätta att leva på offentliga bidrag.
Ovan påpekar jag att det var som om islamismen försvann i Sverige när Hanna Stjärne och Anne Lagercrantz anställdes på SVT 2015. Inte minst sedan Anne Lagercrantz och SVT Nyheter 3 mars 2017 lät en aktivist, Rashid Musa, från Muslimska brödraskapets svenska gren såga MSB:s kunskapsöversikt om Muslimska brödraskapet i Sverige författad av Magnus Norell med hjälp av socialantropolog Aje Carlbom och tidigare medlem i Muslimska brödraskapets svenska gren Pierre Durrani. Våren 2021 skrev jag, i samband med att ledarskribenten Per Gudmundson efterlyste ett vuxet samtal om islam, flera långa blogginlägg riktade till SVT:s VD Hanna Stjärne. Här är del 1, del 2, del 3, del 4, del 5. Jag skriver om hur öppet SVT är för påverkamsoperationer från Muslimska brödraskapets svenska gren.
I del 1 skriver jag: Per Gudmundson efterlyser 20 mars 2021 ett vuxet samtal om islam med anledning av SVT-programmet ”Sverige möts” 9 mars där Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof sa att islam är ”en avskyvärd ideologi och religion” och den smått hysteriska mediedebatten efter programmet. Jag skriver att programledaren Magnus Thorén inleder med att programmet skulle handlar om mångkultur och att programmet var totalförvirrat. Inbjuden var Luai Ahmed, homosexuell och ateist, som flytt från Jemen där han på grund av sin sexuella läggning och ateism levde under hot om dödsstraff. Han sa att han avskyr islam. Magnus Thorén var mycket snabb med att koppla Luai Ahmed till SD.
Anne Lagercrantz och Eva Beckman: Var Thoréns reaktion ett exempel på SVT:s partiskhet och ställning mot islamofobi?
I del 2 skriver jag om hur Anne Lagercrantz hukar sig för aktivisterna efter deras kritik av SVT:s ordval i samband med skolattacken i Trollhättan:
Omar Mustafa misslyckades med att placera ”muslimer” i rampljuset, men hans kolleger Kitimbwa Sabuni och Rashid Musa från Afrosvenskarnas riksförbund, båda mycket aktiva inom MB, lyckades desto bättre med sin påverkansoperation. De bytte ut ”muslimer” mot hudfärg och SVT:s språkbruk, som anklagades för att vara rasistiskt i det här öppna brevet till dig, Hanna Stjärne, 25 oktober 2015. Det var fel av SVT att säga att skolan hade få svenska barn. Det är fel att låtsas att bara ”vita” kan vara svenskar. Två dagar senare uppträdde Anne Lagercrantz, SVT:s divisionschef för nyheter och sport, i Gomorron Sverige som en spratteldocka i händerna på Rashid Musa, som då dessutom var ordförande för Muslimska brödraskapets ungdomsförbund Sveriges unga muslimer (SUM), och en annan representant för Afrosvenskarna riksförbund Christian Hofverberg, och bad ödmjukt om ursäkt för SVT:s språkbruk, vilket enligt den här artikeln, där de båda demokratifientliga aktivisterna Musa och Sabuni är fotograferade, uppskattades. De representerar shariapolitiska extremhögern. De är extremister. Ta in det Hanna Stjärne.
En mycket lyckad påverkansoperation där man skulle ”fortsätta samtalen om hur uppdaterade vokabulär kan se ut”.
I del 3 skriver jag om SVT:s sågning av MSB-rapporten.
5) 2017 Nästa demokratifientliga påverkansoperation 3 mars 2017 står än en gång Rashid Musa för, en mycket allvarlig påverkansoperation, eftersom den var riktad mot en myndighet vars uppdrag det är att försvara demokratin. Vilket också är SVT:s uppdrag.
Hanna Stjärne: Hade Rashid Musa, som då var ordförande för Muslimska brödraskapets ungdomsförbund Sveriges unga muslimer (SUM), en direktkontakt in till SVT:s Nyhetsredaktion 3 mars 2017? Inse detta. Vid alla statskupper ser kuppmakarna till att snabbt som ögat ta kontroll över riks-TV och riksradio för att tillskansa sig tolkningsföreträde. Det var exakt det Muslimska brödraskapet (MB) gjorde när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i slutet av februari 2017 publicerade den första officiella rapporten, kallad förstudie, om Muslimska brödraskapet i Sverige, författad av Magnus Norell (red.), Aje Carlbom och Pierre Durrani.
Anne Lagercrantz och Eva Beckman: Var SVT:s sågning ett exempel på SVT:s partiskhet och ställning mot islamofobi? Läste någon inom SVT hela kunskapsöversikten innan nyhetsinslaget, som omedelbart fick enorm genomslagskraft, sändes? Över sju förlorade år.
Den 20 april postade jag del 4, ett mycket långt inlägg: ”Per Gudmundson, Bulletin, efterlyser ett vuxet samtal om islam. Hanna Stjärne: Det är ditt ansvar. Du har inte tagit det ansvaret. I stället har du låtit Muslimska brödraskapet, det största hotet mot demokratin, utnyttja SVT som sin propagandakanal. Här är konsekvenserna av SVT :s agerande”.
Hanna Stjärnes svar på mina fyra blogginlägg: Att i Morgonstudion 22 april 2021 berätta om en nyinspelning av Vi på Saltkråkan utan att veta vem som skulle regissera, vilka som skulle medverka, när programmet skulle sändas. Även programdirektör Eva Beckman berättade samma dag om nyinspelningen. Nyheten slog naturligtvis ner som en bomb och spreds som en löpeld och överröstade allt annat, vilket både Hanna Stjärne och Eva Beckman var medvetna om. Så allvarligt tog SVT:s VD och programdirektör MB:s påverkansoperationer.
Anne Lagercrantz och Eva Beckman: Den 27 mars handlade Politikbyrån om Sverigedemokraterna. Var SVT:s inrikespolitisk kommentator Mats Knutsons kommentarer, ca 15 minuter in i programmet, om Jimmie Åkessons tal om att moskéer måste konfiskeras och rivas ett exempel på SVT:s partiskhet och ställning mot islamofobi? Jag skriver om det i det här blogginlägget 1 april. ”Hanna Stjärne, VD, SVT: Det krävs inget våld för att förvandla en sekulär rättsstat till en religiös diktatur. Det räcker med enormt målmedvetna missionärer och slöa och slappa politiker, myndigheter och journalister.” Jag kallar Mats Knutson sanslöst enkelspårig.
Anne Lagercrantz och Eva Beckman: Var Anders Holmbergs grillning av Jakob Forssmed i 20 minuter av de 30 för att få Forssmed att ta avstånd från satirteckningarna Richard Jomshof delat exempel på SVT:s partiskhet och ställning mot islamofobi? Jag skriver om Holmbergs insats i det här inlägget och avslutar med:
Det är skrämmande att Anders Holmberg inte koncentrerade intervjun på Göteborgs moskés bön för Hamasterroristen Ismail Haniyah och Forssmed slöseri med skattemedel och att Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) finansierar islamistiska parallellsamhällen som aldrig någonsin avser att integreras i Sverige. Det hade varit ett samhällsupplysande program värt att titta på.
Var SVT:s politiske reporter Kristoffer Törnmalms skamlösa tilltag att på symposiet om antisemitism fråga Ulf Kristersson varför han inte riktar lika starkt ljus mot hatet mot muslimer ett led i SVT:s partiskhet och ställning mot islamofobi? Törnmalm hänvisade till DN, vilket jag skriver om i det här blogginlägget.
Var antisemitism och islamofobi under partiledardebatten ledd av Anders Holmberg och Camilla Kvartoft SVT:s sätt att vara partiska och ta ställning mot islamofobi? Än en gång tvingades Ulf Kristersson försvara varför antisemitismen har en stärställning i Sverige.
Är de båda kockarna Zeina Mourtada och Camilla Hamid exempel på SVT:s partiskhet och ställning mot islamofobi? SVT skulle aldrig tillåta två kockar klädda i nazistuniform att medverka i SVT:s program. Jag har otaliga gånger påpekat att shariadoket är Muslimska brödraskapets uniformspersedel som sedan anammats av andra islamistiska rörelser.
Forskarna som Magnus Norell redogör för anger ”slöjan som politiskt vapen”, vilket jag ägnat mängder med blogginlägg åt där jag efterlyser att SVT:s ansvariga utgivare för nyhetsprogrammen markerar vilken extrem tolkning av islam den intervjuade bekänner sig till. Särskilt känsligt är det när skolbarn intervjuas, som exempelvis i Rapport 17 november om elever som går vårdprogrammet och sista året kan få lön.
SVT sänder en kraftig signal till föräldrar och släktingar i muslimska hederskulturer som kräver att de unga familjemedlemmarna beslöjar sig om de inte vill bli inlåsta, misshandlade, skickas utomlands eller till och med dödas. Kan SVT:s ansvariga utgivare över huvud taget namnge de olika islamistiska rörelser som är verksamma i Sverige och som kräver att flickor/kvinnor är beslöjade?
Anne Lagercrantz och Eva Beckman: Kan ni namnge dem? Jag begär att ni redogör för exakt när SVT:s policy om partiskhet och ställningstagande mot islamofobi formulerades och trädde i kraft. Den policyn göder antidemokratiska krafter som vill förändra det svenska samhället i grunden.
Magnus Norell skriver att politisk islam varit radioaktiv i många år i Sverige samt att enligt de europeiska forskarna är Muslimska brödraskapet den islamistiska rörelse som skaffat sig mest makt i Europa. Dagens Nyheters behandling av Sameh Egyptsons doktorsavhandling om Muslimska brödraskapet är exempel på båda. Ansvarig utgivare Peter Wolodarski gav Niklas Orrenius grönt ljus att dels skandalisera avhandlingen genom att låtsas att det skulle bli storbråk under disputationen och dels låta en man från en mycket känd syrisk Muslimska brödraskapsfamilj, som nämns i avhandlingen, dölja sig bakom ett fingerat namn och beskriva de allvarliga konsekvenser avhandlingen kan få för honom och hans familj om han väljer att resa till Mellanöstern. Dessutom valde Orrenius att efter disputationen intervjua professor Andreas Önnerfors, specialist på konspirationsteorier, som stämplade avhandlingen som konspirationsteorier, vilket jag skriver om här. Önnerfors är projektledare för Fojos Faktajouren. Som framkommit har Orrenius under alla år han skrivit om extremism aldrig brytt sig om att sätta sig in i olika tolkningar av islam.
Vad jag vet har SVT inte ägnat Sameh Egyptsons viktiga avhandling något intresse alls. Ovan nämner jag att den bör ligga på Eva Beckmans skrivbord.
Anne Lagercrantz och Eva Beckman: Har ni ens hört talas om Sameh Egyptsons avhandling om Muslimska brödraskapets svenska gren?
På SVT-Bloggen säger Christina Björklund, styrelseordförande SVT, ”Jag är mycket nöjd med att Anne Lagercrantz nu axlar rollen som vd för SVT.” Ställde Christina Björklund och stiftelsen krav på att SVT:s nya VD ska ha omfattande kunskap om islamismens utbredning i Sverige? Vilken kunskap har Christina Björklund om islamismen i Sverige och då särskilt Muslimska brödraskapet? Finns det över huvud taget någon i SVT:s stiftelse som har kunskap och som skulle kunna formulera en kravprofil på SVT:s VD?
Jag efterlyser en oberoende utredning om kunskapen inom inte bara SVT utan också inom SVT:s stiftelse om politisk islam, för att citera Norell, ”dess olika delar, utbredning och aktiviteter” i Sverige och SVT:s bidrag till dess utbredning. Vilken kunskap har Anne Lagercrantz? Eva Beckman? Mats Knutson? Anders Holmberg? Camilla Kvartoft? Kristoffer Törnmalm? Jessika Gedin? Och alla andra inom SVT? Lämpliga utredare borde vara några bland de 41 forskare Magnus Norell redogör för.
Det handlar om Sverige, om Sveriges fortbestånd som sekulär rättsstat.
22 oktober 2024
Mona Lagerström fil dr