Författaren Johannes Anyuru och gruppen som i Journalisten 21 augusti undertecknade stödet för Hamas skoningslösa religiösa diktatur i Gaza visar shariapolitiska extremhögerns och kommunisternas symbiotiska relation i Sverige

Hamas är Muslimska brödraskapets palestinska gren. År 2007 kastade de i en blodig uppgörelse ut Fatah från Gaza och införde en religiös diktatur. Hamas ledare, där många nu har eliminerats av Israel, har från biståndspengar som skulle gått till Gaza och Gazas befolkning försnillat miljarder och satt in på privata bankkonton. I stället för att göra Gaza med sin kustremsa till ett drömland har de berikat sig själva och satsat biståndspengar till att bygga vapen och enorma underjordiska tunnlar från vilka de skickar upp raketer i syfte att förgöra Israel, tunnlar som leder ända in i Egypten dessutom. Sina militära baser har de placerat under skolor och sjukhus. De skryter med att Gazaborna är mänskliga sköldar, villiga martyrer.

Hamas kunde ha satt stopp för Israels vedergällning redan 8 oktober förra året. I stället valde de att prioritera ett Gaza i ruiner och att civilbefolkningen lever i skräck, att barn dödas.

Mitt intresse är flickors och kvinnors rättigheter. I Hamas religiösa diktatur baserad på deras tolkning av sharia har flickor och kvinnor inga rättigheter. Inte den som värnar om yttrandefriheten och demonstrationsfriheten heller. Gruppen som undertecknat debattartikeln i Journalisten, ”Rapporteringen om Gaza är ett fatalt misslyckande”, skulle om de levde i Gaza och kritiserade Hamas antingen fängslas, torteras och dödas, eller alla tre sammantaget.

Det är en diktatur de försvarar!

Jag väljer att koncentrera det här inlägget på extremisten Johannes Anyuru

bland undertecknarna av debattartikeln i Journalisten eftersom jag inte har skrivit om honom och hans koppling till Muslimska brödraskapets svenska gren tidigare till skillnad från bland andra de hårdföra hederskulturförnekarna och kommunisterna Edda Manga,

Diana Mulinari

och America Vera Zavala,

Muslimska brödraskapets hängivna försvarare Mattias Gardell

och doktorand Anna Ardin.

Bilden ovan på Johannes Anyuru är från Muslimska familjedagarna arrangerade i många år av Muslimska brödraskapets tre förgreningar, Islamiska förbundet i Sverige (IFiS), studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges unga muslimer (SUM). Samma trio arrangerade Islamiska förbundet i Stockholms årliga konferens. På den här bilden syns både Rashid Musa, tidigare SUM:s ordförande, och extremisten, separatisten, könsapartheidmissionären, teokraten Salahuddin Barakat, grundaren 2013 av Islamakademin i Malmö, som i åratal samarbetat med Muslimska brödraskapet, inte minst med Ibn Rushd.

I mars i år gästade Johannes Anyuru Salahuddin Barakats Youtubekanal.

Även extremisten, snyltaren, bidragsentreprenören Amanj Aziz gästade Salahuddin Barakats Youtubekanal.

År 2011 bjöd Amanj Aziz in den ökända hatpredikanten Bilal Philips till ett könssegregerat möte i Göteborg om ”islamofobi”.

År 2017 valde America Vera Zavala Amanj Aziz till sin skandalomsusade uppsättning Muslim Ban på Dramaten, Rashid Musa var först påtänkt för rollen.

Förutom den nära kopplingen till shariapolitiska extremhögern är Johannes Anyuru också knuten till Clandestino Institut i Göteborg, liksom också Mattias Gardell och Edda Manga (från Colombia). Flera andra av debattartikelns undertecknare är också knutna till Clandestino.

Johannes Anyuru, liksom också Mattias Gardell och Edda Manga, var aktiv i Ship to Gaza 2011, vilket är detsamma som Ship to Hamas.

Som nämnts är mitt intresse flickors och kvinnors rättigheter. Jag reagerade starkt på Johannes Anyurus försvar av Muslimska brödraskapets uniformspersedel shariadoket

på flickor i debattartikeln i Göteborgs-Posten 29 juni 2015, ”Analys om slöjförbud för barn är helt tagen ur luften”. Anyurus artikel är ett svar på forskaren Devin Rexvids debattartikel 25 juni 2015 ”Förbjud slöja för minderåriga flickor”. Devin Rexvid (född i Iran) är en seriös forskare som i stark motvind i åratal har försökt upplysa politiker och myndigheter om hedersförtryck och hedersmord i Sverige. Forskningsanslagen gick i åratal till hederskulturförnekarna. Dr Devin Rexvid står för kunskap. Johannes Anyuru för åsikter. Devin Rexvid skriver bland annat:

Ur ett rättighetsperspektiv utgör slöjan en mekanism för att frånta en flicka rätten till den egna kroppen; den kränker hennes rätt till kroppslig integritet. Utöver detta bör slöjan problematiseras ur ett hälsomässigt, identitetsmässigt, socialt och politiskt perspektiv.

Vidare:

Slöjan är ett sätt att märka småflickor som först och främst muslimer snarare än människa och barn. Allt prat om slöjan som uttryck för ny identitet, egen vilja och frihet döljer sålunda slöjan som symbol för en systematisk könsdiskriminering.

Och detta:

Politiskt sett ska ökat slöjbärande sättas i relation till uppkomsten av politisk islam och speciellt islamistiska aktörers finansiering av lokala moskéer och verksamheter för barn och unga. Oavsett enskilda slöjbärares intentioner förblir slöjan en fana för ett islamistiskt projekt där religion har företräde framför staten och mäns rätt att bestämma över kvinnors kroppar kommer före kvinnors rätt till den egna kroppen. Slöjan som islamisters fana är till för att förhindra rumslig beblandning av könen. Slöjan definierar och begränsar det kvinnliga rummet och hennes rörelsefrihet i det.
Politiskt är slöjan ett led i islamisters strävan efter ett totalt könssegregerat samhälle där det finns skilda ingångar för män och kvinnor, skilda matsalar, bibliotek, arbetsplatser, skolor, sjukhus, idrottsarenor och simbassänger. Småflickors kroppar utnyttjas i detta politiska projekt.

Och slutklämmen:

Minderåriga flickor behöver samhällets skydd då de utifrån sin grad av mognad och sin beroendeställning till sina föräldrar inte kan värja sig mot den islamistiska uniformen som slöjan i dess olika former utgör. En ny lag om förbud av slöja för minderåriga både i och utanför skolan, precis som agalagen, är helt avgörande för att dessa flickor ska kunna nyttja sina fri- och rättigheter då slöjan innebär såväl fysiska som psykiska övergrepp på beslöjade flickor.

Devin Rexvids analys är inte alls tagen ur luften som Johannes Anyuru påstår.

Johannes Anyuru: ”Det finns ingen ände på de logiska felsluten och sofisterierna från Rexvid.” ”Umeå universitet, där Rexvid tydligen ska vara doktorand, borde faktiskt skämmas ögonen ur sig.”

Anyuru talar om muslimska familjer, Rexvid om politisk islam och islamister. Anyuru rör sig i islamistiska kretsar. I det här blogginlägget 1 februari 2021 skriver jag: ”Och vi tackar den upphöjda författaren Johannes Anyuru för hans brinnande försvarstal i Göteborgs-Posten 29 juni 2015 för shariadoket på flickor. Vi tackar också för att han medverkar i Muslimska familjedagarna anordnade av oss.”

Ingen aktiv i traditionella högerextremistiska grupperingar behandlas så utstuderat välvilligt som shariapolitiska högerextremisten Johannes Anyuru. Muslimska brödraskapets svenska gren är en extremt judefientlig rörelse. Trots att de år efter år fick kritik för att till Muslimska familjedagarna och Årliga konferensen bjuda in talare med en känd judefientlig retorik fortsatte de som om ingen kritik riktats mot dem. Numera är tillställningarna indragna.

Anyuru har i åratal, nu senast Salahuddin Barakats Islamakademi, rört sig i demokratifientliga extremistkretsar. Ingen, jag säger ingen, traditionell högerextremist skulle bjudas in till SVT:s litteraturprogram Babel, hur skicklig författare hon eller han än var.

Dessutom har Anyuru utsetts till hedersdoktor av Teologiska institutionen, Lunds universitet! Den institution där Sameh Egyptson 10 februari 2023 disputerade på sin doktorsavhandling Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige, där lektor Torsten Janson i betygsnämnden underkände avhandlingen och där islamologen professor Oliver Scharbrodt i en SVT-intervju offentligt underkänner avhandlingen innan disputationen är hållen. Jag skriver om Oliver Scharbrodts aktivism för Hamas i det här blogginlägget 1 maj 2024.

Johannes Anyuru, aktiv i extremt judefientliga, kvinnofientliga, homofientliga och demokratifientliga svenska Muslimska brödraskapet hyllas. Sameh Egyptson, som levt i Hosni Mubaraks diktatur i Egypten och vet vad en diktatur verkligen innebär, avslöjar svenska Muslimska brödraskapets hyckleri och ansamling av skattemedel och baktalas av institutionen.

Vem försvarar demokratin? Johannes Anyuru? Eller Sameh Egyptson?

Vem förtjänar doktorstiteln?

22 augusti 2024

Mona Lagerström fil dr

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *